مقالات

انواع تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه (IP Network PA System) چیست؟

تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه

انواع تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه

(IP Network PA System)

تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه (IP Network PA System)، یک سیستم مدیریت صوتی است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. در واقع با گذشت زمان و پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی به وجود آمده، برخی از وسایل و تجهیزات تغییراتی داشته‌اند.

با این پیشرفت‌ها استفاده از ابزارهایی که بتوان به‌وسیله آنها، برخی از خدمات و اطلاعات را از راه دور و در بستر شبکه، کنترل کرد، گسترش یافته است. این ویژگی به‌خصوص برای وسایلی که امکان دسترسی به آنها سخت است، کاربرد داشته و مناسب است.

تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه یا پیجینگ صوتی یکی از سیستم‌هایی است که امروزه کارایی گسترده‌ای دارد. از این تجهیزات برای کنترل پخش صدا در پیجینگ‌ها استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه این است که به سیم‌کشی ساده‌ای نیاز دارد. این ویژگی سیستم انتقال صدا تحت شبکه می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ها به هنگام نصب شود. این شبکه‌های صوتی شباهت زیادی به شبکه‌های کامپیوتری دارد و داده‌ها با یک آدری منحصربه‌فرد در سیستم منتقل می‌شوند.

کارکرد تجهیزات صوتی تحت شبکه یا پیجینگ صوتی

کارکرد تجهیزات صوتی تحت شبکه یا پیجینگ صوتی

کارکرد بالای تجهیزات صوتی تحت شبکه باعث شده تا استفاده از آن بیش از پیش افزایش پیدا کند. این تجهیزات راه حل خوبی برای انتقال پیام‌ها در مکان‌های مختلف است. از این رو در این بخش به مهم‌ترین کارکرد تجهیزات صوتی تحت شبکه یا پیجینگ صوتی پرداخته می‌شود.

  • مدارس: در مدارس از سیستم پیجینگ برای اطلاع‌رسانی و هشدار به دانش‌آموزان و پخش موسیقی و اذان در مکان‌های مختلف مانند سالن‌های ورزشی، راهروها، کتابخانه‌ها، نمازخانه و سالن اجتماعات استفاده می‌شود. بدین منظور چندین بلندگو که معمولاً بلندگوهای سقفی یا دیواری هستند در سالن‌ها قرار می‌گیرد.
  • بیمارستان و مطب‌ها: تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه که در بیمارستان‌ها و مطب‌ها استفاده می‌شود، برای آگاه‌سازی افراد است. این سیستم در سالن‌های کنفرانسی برای اجتماعات و همچنین در حیاط، راهرو و نمازخانه نیز کاربرد دارد.
  • کارخانه‌ها و انبارها: استفاده از سیستم‌های پیجینگ در کارخانه‌ها و انبارها کارایی زیادی دارد. با توجه به اینکه معمولاً محیط کارخانه‌ها بزرگ است این سیستم می‌تواند برای آگاه‌سازی و هشدار کاربرد داشته باشد.
  • رستوران‌ها: در رستوران‌ها از سیستم انتقال صدا تحت شبکه برای اعلام نوبت‌ها، پخش موسیقی و اطلاع به گارسون‌ها استفاده می‌شود. این سیستم‌ها قابلیت تنظیم برای خصوصی کردن پیام‌ها نیز دارند.
  • هتل‌ها: هتل‌ها یک مکان تشریفاتی هستند و برای ارتباط و اطلاع به افراد باید از سیستم‌های صوتی مناسب یعنی سیستم انتقال صدا تحت شبکه استفاده شود. این سیستم برای مسافران و همچنین در سالن‌های اجتماعات هتل کاربرد دارد.
  • زندان‌ها: در زندان‌ها برای مدیریت و نظم‌دهی بهتر از تجهیزات صوتی تحت شبکه استفاده می‌شود. این تجهیزات می‌توانند محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و نسبت به سایر سیستم‌های صوتی، مقاومت بیشتری دارند.
  • میادین شهر: سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه در میادین شهر توسط شهرداری‌ها نصب می‌شود. این سیستم‌ها برای پخش موسیقی، اطلاع‌رسانی، پخش اذان و اخبار، کاربرد دارند.

اجزای تجهیزات صوتی تحت شبکه یا پیجینگ صوتی

اجزای تجهیزات صوتی تحت شبکه یا پیجینگ صوتی

سیستم‌های صوتی تحت شبکه قدرت بالایی برای برقراری ارتباط‌ها دارند. این سیستم از اجزای مختلفی برای انتقال صوت استفاده می‌کند که برخی از آنها مانند بلندگوها بسته به مکان‌های مختلف، متفاوت هستند.

به‌صورت کلی دو نوع سیستم صوتی آنالوگ و تحت شبکه وجود دارد که ساختار و اجزای تشکیل‌دهنده آنها باهم تفاوت‌هایی دارند. در سیستم آنالوگ از سیم‌کشی‌های بیشتری استفاده می‌شود این در حالی است که برای سیستم صوتی تحت شبکه به سیم‌کشی کمتری نیاز است.

در سیستم‌های انتقال صدا آنالوگ تمام اجزا به‌صورت آنالوگ هستند اما در سیستم‌های تحت شبکه، اجزا تحت شبکه کار می‌کنند. در ادامه به اجزای تجهیزات صوتی تحت شبکه یا پیجینگ صوتی بیان شده است.

بلندگوی تحت شبکه پیجینگ

بلندگوهای تحت شبکه پیجینگ همانند بلندگوهای معمولی موجود در بازار است اما تفاوت مهمی بین این بلندگوها وجود دارد و آن وجود برد الکترونیکی در بلندگوهای تحت شبکه است.

در بلندگوهای تحت شبکه یک برد الکترونیکی وجود دارد که برای ارسال و دریافت پیام‌ها تحت شبکه استفاده می‌شود. این بلندگوها برای استفاده از PoE استاندارد برای تولید برق، حداکثر 30 وات توان دارند.

 بلندگوهای تحت شبکه

از بلندگوهای تحت شبکه برای پخش صدا استفاده می‌شود. این بلندگوها انرژی الکتریکی را به انرژی صوتی تبدیل می‌کنند و این باعث شنیده‌شدن صداها می‌شود.

 این نوع بلندگوها می‌توانند به سیستم تلفنی متصل شده و تماس‌ها را دریافت کنند. گروهی از بلندگوها توانایی انتقال صدا در یک محیط عمومی را دارند. همچنین می‌توان از بلندگوها در محدودهای خاصی نیز استفاده کرد.

خرید اسپیکر تحت شبکه

 بلندگوی سقفی تحت شبکه

در محیط‌هایی که سقف آنها حداقل 3 متر است می‌توان از بلندگوهای سقفی تحت شبکه استفاده کرد. این بلندگوها در فاصله 8 تا 10 متری از یکدیگر قرار می‌گیرند.

 از این بلندگوها با توان خروجی مختلف در محیط‌ها با ارتفاع سقف متفاوت استفاده می‌شود. به عنوان مثال در محیط‌هایی که سقف آنها بیش از 3 متر است، باید از بلندگوها با توان خروجی 15 تا 20 وات استفاده کرد.

خرید اسپیکر سقفی تحت شبکه

بلندگوی شیپوری تحت شبکه

از بلندگوهای شیپوری در محیط باز استفاده می‌شود. این بلندگوها دارای دو نوع ساده و موزیکال هستند که نوع ساده برای اطلاع‌رسانی و از بلندگوی موزیکال برای پخش موسیقی کاربرد دارد.

 جنس این بلندگوها معمولاً پلاستیکی یا فایبرگلاس است. این بلندگوها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند صداها را به بهترین نحو پرتاب کنند. از بلندگوهای شیپوری در محیط‌ها با مساحت 20 تا 60 مترمربع استفاده می‌شود.

خرید اسپیکر شیپوری تحت شبکه

بلندگوی ستونی تحت شبکه

 از بلندگوهای دیواری تحت شبکه برای پخش صدا در محیط‌ها شلوغ و بزرگ استفاده می‌شود. معمولاً محیط مورد استفاده برای این بلندگوها 50 تا 150 مترمربع است. درصورتی‌که محیط پر رفت و آمد باشد می‌توان از بلندگوهای زیاد با توان کم استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تا صدا با کیفیت بهتری پخش شده و باعث اذیت‌شدن شنوایی افراد نشود.

خرید اسپیکر ستونی تحت

تقویت‌کننده صوتی تحت شبکه (آمپلی فایرهای تحت شبکه)

برای افزایش کیفیت و تقویت صداها از آمپلی فایرها استفاده می‌شود. در واقع آمپلی فایرهای یک دستگاه الکترونیکی هستند که به تقویت سیگنال‌ها، ولتاژها و جریان کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها در دو نوع اهمی و ولتی موجود هستند که نمونه اهمی آن برای سیستم‌های پیجینگ مناسب‌تر است.

 استفاده از تقویت‌کننده صوتی تحت شبکه یا آمپلی فایرهای تحت شبکه علاوه بر اینکه سبب تقویت صداها می‌شود، از قطع و وصل شدن آنها نیز جلوگیری می‌کند.

خرید آمپلی فایر تحت شبکه

تلفن صنعتی جوان پردازش مدل آذر

تلفن صنعتی تحت شبکه

تلفن‌های صنعتی تحت شبکه مشابه تلفن‌های آنالوگ هستند اما از نظر تکنولوژی تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند. در این نوع تلفن‌ها از تکنولوژی IP استفاده می‌شود و می‌توان در بستر شبکه با دیگران تماس گرفت یا بالعکس دیگران تماس بگیرند.

 این تلفن‌ها صداهای آنالوگ را دریافت، به حالت دیجیتال تبدیل کرده و آن را ارسال می‌کنند. کدک‌هایی که در ساختار این تلفن‌ها وجود دارند، باعث افزایش کیفیت صداها و پهنای باند می‌شوند.

خرید تلفن صنعنی

مزایای سیستم صوتی تحت شبکه

سیستم‌های صوتی تحت شبکه را می‌توان به‌عنوان کاربردی‌ترین سیستم صوتی به‌ حساب آورد. این سیستم‌ها با قابلیت‌های مختلف باعث تسهیل ارتباطات در بسیاری از مکان‌ها مانند محیط‌های صنعتی، کارخانه‌ها، مدارس، مراکز بهداشتی، پادگان‌ها و… شده است. از جمله مزایا سیستم صوتی تحت شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

امکان نصب در محیط‌های مختلف

سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه به دلیل نوع کارکرد آنها که بر مبنای شبکه اینترنتی انجام می‌شود نیاز به سیم‌کشی ندارد. به همین دلیل نیز می‌تواند از سیستم‌های پیجینگ در محیط‌های مختلف حتی در ارتفاعات زیاد استفاده کرد. علاوه بر این بلندگوهای مقاوم و ضدآب و ضد گردوغبار تحت شبکه قابلیت استفاده در محیط‌های باز را دارند.

قابلیت تنظیم صدا به‌صورت خودکار

کنترل سیستم پیجینگ تحت شبکه از طریق سایت‌ها و نرم‌افزارهای مخصوص آن انجام می‌شود. این ویژگی سبب شده تا بتوان میزان صدای پخش شده در سیستم صوتی را با استفاده از برنامه‌ریزی‌های مخصوص در آن به‌صورت خودکار درآورد. این ویژگی باعث شده تا نیاز به کنترل مداوم سیستم توسط کارکنان رفع شود.

امکان زون‌بندی سیستم صوتی

از دیگر قابلیت‌های سیستم‌های تحت شبکه صوتی، امکان زون‌بندی در آنها است. زون‌بندی در این سیستم‌ها باعث افزایش انعطاف‌پذیری آنها شده و می‌توان صداها را در محیط‌های مختلف کنترل کرد. این محیط‌ها می‌تواند اتاق جدا، حیاط یا سالن‌های مخصوص باشد. تنظیم صدا و نوع صدای پخش شده در سیستم صوتی تحت شبکه با استفاده از قابلیت زون‌بندی در محیط‌های مختلف قابل کنترل است.

حذف نویز و اکو در پخش صدا

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از سیستم‌های آنالوگ دیده می‌شود، نویز و اکو به هنگام پخش فایل‌های صوتی بود. در سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه نویز و اکو به طور کامل حذف شده و صداها با کیفیت بالایی پخش می‌شود. این ویژگی به‌خصوص برای محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، کافی‌شاپ‌ها، استودیوهای ضبط صدا و هتل‌ها کاربردی است

سؤالات متداول

از سیستم صوتی تحت شبکه به چه منظوری استفاده می‌شود؟

این سیستم‌ها برای انتقال اطلاعات تحت شبکه هستند و برای پخش صدا استفاده می‌شوند.

اجزای تجهیزات صوتی مبتنی بر شبکه شامل چه مواردی می‌شود؟

تجهیزات صوتی تحت شبکه متشکل از اجزای مختلفی است که در مطلب به آن پرداخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *