مقالات

سیستم پیجینگ از راه دور چیست و چه مزایایی دارد؟

سیستم پیجینگ از راه دور

منظور از سیستم پیجینگ از راه دور چیست؟

سیستم پیجینگ از راه دور یا پیجینگ تحت شبکه، یک سیستم صوتی است که به وسیله آن می‌توان پیام‌های صوتی را از فواصل دور مدیریت کرد. این سیستم صوتی با ایجاد قابلیت‌هایی مانند زون‌بندی و پخش پیام‌های صوتی از پیش تنظیم‌شده، می‌تواند نقش مهمی در سازماندهی و مدیریت انواع محیط‌ها و سازمان‌ها ایفا کند. از سوی دیگر، به خاطر عدم ارتباط سیگنالی میان اجزای پیجینگ از راه دور، این سیستم بسیاری از محدودیت‌های موجود در سیستم‌های آنالوگ را ندارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی سیستم پیجینگ از راه دور بپردازیم.

سیستم پیجینگ از راه دور

سیستم پیجینگ از راه دور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم پیجینگ از راه دور برای فرستادن پیام صوتی، به تجهیزاتی نیاز دارد که عبارتند از بلندگوی تحت شبکه و آمپلی‌فایر تحت شبکه. البته بلندگوی تحت شبکه خود انواع مختلفی دارد. در ادامه به معرفی هر یک از اجزای سیستم پیجینگ تحت شبکه می‌پردازیم.

1. بلندگوی تحت شبکه

بلندگوهای تحت شبکه همانند دیگر بلندگوها هستند و عملکردی شبیه به آنها دارند. ولی تفاوت‌شان در بورد است. در واقع این بورد الکترونیکی باعث می‌شود تا باند صدا را روی بستر شبکه ارسال و دریافت کند. بهتر است در هنگام خرید به سوئیچ‌ها دقت کنید. زیرا برخی از این سوئیچ‌ها که استاندارد هستند، می‌توانند وات خروجی مناسبی داشته باشند. البته باید گفت که قیمت این بلندگوهای از راه دور کمی گران‌تر هستند. انواع بلندگوی تحت شبکه عبارتند از:

  • اسپیکر تحت شبکه سقفی: اگر قصد استفاده از سیستم پیجینگ از راه دور را دارید، بهتر است استفاده از بلندگوهای سقفی را درنظر داشته باشید. این بلندگوها در دو مدل روکار و توکار تولید می‌شوند. نصب آنها در سقف نیز به سادگی انجام می‌شود. برای مکان‌های کوچک، توان خروجی 5 و 10 وات برای این بلندگوها مناسب است. از سوی دیگر، برای سالن‌های بزرگ، توان بلندگوها باید 15 تا 20 وات باشد. بدین ترتیب صدا گوش افراد را آزار نخواهد داد. توصیه می‌شود در سالن‌های مستطیل شکل، بین این بلندگوها نزدیک به 10 متر فاصله وجود داشته باشد
  • بلندگوی ستونی: بلندگوهای ستونی در دو مدل فضای باز و سالنی تولید می‌شوند. برای فضای باز مدلی بخرید که بدنه مقاومی داشته باشد. همچنین برای محیط‌های وسیع که افراد زیادی در آنها وجود دارند، بهتر است توان پایین‌تر را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود از بلندگوهای بیشتری استفاده کنید و صدا یکنواخت باشد. فاصله این بلندگوها در محیط مستطیل شکل، بین 10 تا 15 متر مناسب است
  • بلندگوی شیپوری: اگر به دنبال خرید سیستم پیجینگ از راه دور برای فضای باز هستید، بلندگوی مدل شیپوری می‌تواند برای شما مناسب باشد. دقت داشته باشید که بلندگوی شیپوری بدنه مقاومی داشته باشد و در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف مثل بارش، گردوغبار و نور آفتاب دوام داشته باشد

2. آمپلی‌فایر تحت شبکه

یکی دیگر از اجزای سیستم پیجینگ از راه دور، آمپلی‌فایر تحت شبکه است. این آمپلی‌فایرها براساس پروتکل SIP عمل می‌کنند و با کامپیوتر برنامه‌ریزی می‌شوند. بدین ترتیب برای زون‌بندی می‌توانید به بخش تنظیمات بروید و میزان ولوم، پخش موسیقی و سایر موارد را تنظیم کنید. از طرف دیگر، نیاز نیست برای هر بلندگو یک آمپلی‌فایر جداگانه در نظر بگیرید. در واقع برخی از این آمپلی‌فایرها چندین ورودی دارند و از تعداد بیشتری بلندگو پشتیبانی می‌کنند.

سیستم پیجینگ از راه دور

مزایای سیستم پیجینگ از راه دور

سیستم پیجینگ از راه دور به طور مداوم و همگام با پیشرفت تکنولوژی بهبود می‌یابد. یکی از مزایای این سیستم‌ها، بهره‌وری بیشتر و صرفه‌جویی در وقت است. در واقع این سیستم‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند متصدی خودکار، تماس ویدیویی آنی، تماس کنفرانسی و مواردی هستند که از طریق تلفن‌های سنتی ارائه نمی‌شوند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مزایای سیستم پیجینگ از راه دور می‌پردازیم.

1. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

شاید در نگاه اول بگویید در یک محیط کاری، سیستم تلفن هزینه چندانی ندارد. اما هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم سیستم تلفن در بلندمدت خود را نشان می‌دهند. اولین نکته این است که به سیم‌کشی اضافی نیازی نیست. در واقع بیشتر این تلفن‌ها به سیستم اترنت متصل می‌شوند. این در حالی است که برای شبکه تلفن قدیمی، به هزینه سخت‌افزاری بالایی نیاز دارید. اما سیستم پیجینگ تحت شبکه نیاز به سخت‌افزار اضافی را از بین می‌برد؛ زیرا این سیستم می‌تواند پهنای باند بیشتر نیازهای سرویس را تامین کند.

2. قابلیت پیجینگ از راه دور

برقراری ارتباط از طریق دیتا در سیستم‌های پیجینگ از راه دور باعث می‌شود بتوانید از فواصل دور هم به آن دسترسی  داشته باشید. بنابراین می‌توانید سیستم را کنترل و مدیریت کنید. این مزیت به شما کمک می‌کند زمانی که کیلومترها از سازمان خود فاصله دارید، بتوانید به سادگی پخش پیام‌های صوتی را کنترل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تلفن ویپ، می‌توانید به مقالات جوان پردازش مراجعه کنید.

3. امکان پخش صدای برنامه‌ریزی‌شده

یکی دیگر از مزایای سیستم‌های پیجینگ از راه دور، قابلیت پخش صدای خودکار است. شما با استفاده از این سیستم می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید. سپس طبق برنامه‌ریزی تعیین‌شده، پیام‌های صوتی شما در فضای مورد نظر پخش می‌شوند.

این ویژگی می‌تواند به شکل سناریوهای مختلف روی سیستم صوتی از راه دور تنظیم شود. برای مثال، می‌توان به یک سناریوی صبحگاهی اشاره کرد که صدای برنامه رادیویی را هنگام صبح پخش می‌کند. برخی از دانشگاه‌ها برای برگزاری امتحانات از سیستم‌های پیجینگ از راه دور استفاده  می‌کنند. در چنین حالتی، پخش باکیفیت صدا اهمیت بسیار زیادی دارد.

4. مقیاس‌پذیری بالا

یکی دیگر از مزایای سیستم پیجینگ تحت شبکه، قابلیت تغییر و گسترش آن است. هر صاحب کسب‌وکار سیستمی را ترجیح می‌دهد که همگام با تجارت وی بهبود پیدا کند. با داشتن یک سیستم پیجینگ از راه دور، در هنگام توسعه کسب‌وکار خود دیگر به خرید سخت‌افزار گران‌قیمت یا خط اختصاصی نیاز نخواهید داشت. برای مثال، در هنگام افتتاح جدید شعبه، بدون نیاز به خرید خطوط اضافی یا سخت‌افزار اختصاصی، می‌توانید تنظیمات لازم را به سرعت اعمال کنید.

5. کیفیت صدای واضح‌تر

در ابتدا که سیستم پیجینگ تحت شبکه راه‌اندازی شد، کیفیت تماس چندان مطلوب نبود و تماس‌ها با تاخیر شنیده می‌شدند. ولی امروزه مادامی که یک اتصال اینترنتی پرسرعت و پایدار داشته باشید، کیفیت صدا کاملا واضح خواهد بود.

از سوی دیگر، انتقال صدا از طریق سیستم پیجینگ از راه دور بدون وقفه انجام می‌شود. همچنین با استفاده از میکروفون‌های حذف‌کننده نویز و قابلیت فشرده‌سازی صوتی پیشرفته، می‌توان کیفیت صدای تماس‌ها را بهبود نیز داد.

6. افزایش امنیت

امنیت سیستم تلفن، به ویژه برای کسب‌وکارها نکته بسیار مهمی است. گاهی دیده شده است که خلافکاران، کارمندان را از طریق تماس‌های تلفنی تقلبی می‌فریبند. انتقال صدا با سیستم پیجینگ تحت شبکه می‌تواند با استفاده از پیشرفت‌های فناوری IP از جمله رمزگذاری و بهبود مدیریت هویت، این نوع تهدیدات امنیتی را از بین ببرد.

اگرچه عرضه‌کنندگان برای حافظت از شبکه‌های خود به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند، اما توصیه می‌شود همیشه به‌روزرسانی‌های سیستم عامل را انجام دهید. بدین ترتیب اطمینان پیدا می‌کنید که کسب‌وکار شما در معرض خطرات تازه نخواهد بود. می‌توان گفت مدیریت مرکز تلفن تحت شبکه با استفاده از سیستم تحت شبکه به آسانی انجام می‌شود.

سیستم پیجینگ از راه دور

جوان پردازش؛ مرجع اصلی خرید سیستم پیجینگ از راه دور

امروزه کمتر محیطی وجود دارد که به سیستم پیجینگ تحت شبکه مجهز نباشد. از این سیستم برای موارد مختلفی همچون پخش هشدار، فراخوانی، موسیقی و غیره استفاده می‌شود. وجود چنین سیستمی در بیشتر ساختمان‌ها یا فضاهای باز مانند بیمارستان‌ها، مدارس، کارخانه‌ها و غیره ضروری است.

شرکت جوان پردازش عرضه‌کننده برترین سیستم‌های پیجینگ از راه دور در ایران است. ما در جوان پردازش با بهره‌گیری از نیروهای زبده و متخصص، انواع سیستم پیجینگ را برای کاربردهای مختلف طراحی و تولید می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سیستم پیجینگ از راه دور، با کارشناسان ما در جوان پردازش تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ

سیستم پیجینگ از راه دور شامل چه تجهیزاتی می‌شود؟

سیستم پیجینگ تحت شبکه از کابل، کنسول، بلندگو و آمپلی‌فایر تشکیل شده است.

سیستم پیجینگ تحت شبکه چه مزایایی دارد؟

از میان مزایای سیستم پیجینگ از راه دور می‌توان به کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان، انعطاف‌پذیری بالا و وضوح صدا اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *