مقالات

تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه

تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه

چرا تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه اهمیت دارند؟

سیستم پخش صدا تحت شبکه، سامانه‌ای است که برای ارسال و پخش پیام و یا محتوای صوتی در بستر شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. محتوای صوتی می‌تواند شکل‌های گوناگونی داشته باشد، از جمله فراخوانی افراد، پخش پیام‌های هشدار، موزیک، رادیو، اذان و موارد مشابه. برای ارسال بهینه محتوای صوتی در یک سیستم پخش صدا تحت شبکه، از تجهیزات خاصی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه بپردازیم.

تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه

سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟

انتقال صدا به صورت دیجیتالی از یک مکان به مکان دیگر که در بستر نوعی شبکه انجام می‌شود، سیستم پخش صدا تحت شبکه نامیده می‌شود. همزمان با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات، سیستم تحت شبکه جایگزین انواع سیستم‌های سنتی شده است. با استفاده از این سیستم می‌توان به راحتی صدا را در بخش‌های مختلف کنترل کرد.

به عنوان مثال، فرض کنید محیط مورد نظر شما از چندین بخش تشکیل شده است اصطلاحا زون‌بندی‌های متفاوتی دارد. تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که در زون‌های مختلف صدا را کم و زیاد و یا خاموش و روشن کنید. با استفاده از این سیستم، اطلاعات بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی و با کیفیت بسیار بالا روی بستر شبکه فرستاده می‌شوند. همچنین از انواع فرمت‌های صوتی نیز پشتیبانی می‌شود. بنابراین در سیستم پیجینگ تحت شبکه و برای پخش فایل‌های صوتی مثل موسیقی، می‌توان از این سیستم استفاده کرد.

برای برقراری و پیام‌رسانی در محیط مورد نظر و برای افراد داخل سازمان‌ها از ” سامانه مرکزی پیجینگ ” استفاده می‌شود. این سامانه از یک سرور مرکزی تشکیل شده که در اتاق فرمان قرار دارد. پیام‌ها از طریق این سامانه به بخش‌های مختلف انتقال می‌یابند.

تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه چه مواردی هستند؟

برای کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. ” اجزای پیجینگ تحت شبکه ” عبارتند از ترمینال تحت شبکه، آمپلی فایر تحت شبکه، باند یا بلندگوهای تحت شبکه، میکروفون تحت شبکه و سرورهای کامپیوتری تحت شبکه. در ادامه به توضیح هر یک از این تجهیزات کنترلی می‌پردازیم.

ترمینال گیت‌وی

1. ترمینال (گیت‌وی)؛ یکی از مهم تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه

ترمینال یا گیت‌وی، دستگاهی است که یک قسمت آن به درگاه شبکه وصل می‌شود و قسمت دیگر آن نیز دارای خروجی سیگنال صدای آنالوگ است. این تجهیز، سیگنال‌های کدگذاری‌شده و دیجیتال را از سرور دریافت می‌کند و آن را به سیگنال‌های آنالوگ تغییر می‌دهد. ترمینال شبکه دو نوع است. یک نوع از ترمینال برای تقویت صدا، به آمپلی فایر نیاز دارد. اما مدل دیگر به طور پیش‌فرض، با آمپلی فایر داخلی ساخته می‌شود. در واقع این تجهیز کمک می‌کند تا انواع دستگاه‌های صوتی مثل آمپلی فایر و بلندگو، به شبکه متصل بشوند.

آمپلی فایر

2. آمپلی فایر؛ یکی از تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه

به طور کلی وظیفه ” آمپلی فایر تحت شبکه ” این است که سیگنال صوتی را تقویت کند و سپس آن را برای پخش به بلندگو بفرستد. البته آمپلی فایر تحت شبکه، سیگنال صوتی را از طریق سرور تحت شبکه و به شکل کدگذاری‌شده و دیجیتالی دریافت می‌کند. بنابراین باید سیگنال را رمزگشایی کرد تا صوت از حالت دیجیتال به آنالوگ در بیاید. در نهایت، سیگنال تقویت می‌شود و خروجی برای پخش به انواع بلندگوها منتقل می‌شود.

می‌توان گفت وظیفه اصلی آمپلی فایر در یک سیستم پخش صدا تحت شبکه، تقویت و بالا بردن کیفیت امواج ضعیف صدا در بستر شبکه است. لازم به ذکر است که برای تقویت آمپلی فایر تحت شبکه برای کنترل صدا یا پخش انواع موزیک پس‌زمینه یا ” سامانه اذان گو هوشمند یا خودکار ” از سامانه مرکزی پیجینگ استفاده می‌شود.

به جای آمپلی فایر تحت شبکه، نام‌های مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از: آمپلی فایر IP، آمپلی فایر SIP و آمپلی فایر VoIP. از میان مزایای آمپلی فایر به عنوان یکی از تجهیزات کنترل سیستم صوتی تحت شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز کمتر به سیم و کابل‌کشی
  • مدیریت بهتر و آسان‌تر صدا
  • امکان اتصال به تجهیزات و سامانه‌های دیگر
  • دارای قابلیت تغییر شدت و میزان صدای خروجی
  • امکان پخش موسیقی

بلندگو

3. بلندگو؛ از مهم‌ترین تجهیزات کنترل سیستم صوتی تحت شبکه

بلندگوی معمولی که همه ما می‌شناسیم، یک مبدل الکترومکانیکی است. این تجهیز سیگنال الکتریکی را به صدا تبدیل می‌کند. اگر این نوع بلندگو به یک تقویت‌کننده نیز مجهز باشد، بلندگوی اکتیو نامیده می‌شود. اما بلندگوی تحت شبکه می‌تواند از طریق شبکه صدا را به چندین دستگاه بفرستد. بلندگوهای تحت شبکه مانند یک عنصر داخلی در مرکز تلفن و یا سیستم مانیتورینگ تحت شبکه ثبت یا رجیستر می‌شوند.

این تجهیزات دارای یک برد اینترکام یا برد الکترونیکی هستند که وظیفه دریافت و ارسال صدا در بستر شبکه را بر عهده دارند. در بسیاری از موارد، این نوع بلندگوها از نوع پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) هستند و کار کراس‌اور و برخی دیگر از عملکردهای صوتی را انجام می‌دهند. انواع بلندگوهای سیستم پخش صدا تحت شبکه عبارتند از:

  • بلندگوهای سقفی
  • بلندگوهای ستونی
  • بلندگوهای شیپوری

میکروفون

4. میکروفون تحت شبکه

پیج با بلندگوهای تحت شبکه، به وسیله میکروفون تحت شبکه انجام می‌شود. میکروفون‌های تحت شبکه انواع مختلفی دارند. برای مثال، نوع رو میزی در اتاق‌های کنترل مرکزی قرار دارد و افراد حاضر در اتاق می‌توانند به راحتی زون یا خط مورد نظر خود را انتخاب کنند. بدین ترتیب پس از انتخاب زون و با فشار دادن یک دکمه، صدای آنها تنها روی اسپیکرهای آن محل پخش می‌شود.

سرور تحت شبکه

5. سرور کامپیوتری تحت شبکه

سرور در واقع یک کامپیوتر مرکزی است که سایر کامپیوترها فرمان‌های لازم را از آن می‌گیرند. این کامپیوتر اصلی همیشه روشن و آماده به کار است. کار سرور این است که پیام را از کامپیوترهای دیگر بگیرد و آن‌ها را کنترل کند. معمولا برای به اشتراک گذاشتن منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با سایر سیستم‌ها از سرور استفاده می‌شود. حال اگر دسترسی به سرور از طریق شبکه داخلی امکان‌پذیر باشد و همه سرورها از آن فرمان بگیرند، آن سرور، سرور تحت شبکه نامیده می‌شود. به همین خاطر، در سیستم پخش صدا تحت شبکه باید یک سرور در نظر گرفته شود.

تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه را از جوان پردازش تهیه کنید

همانطور که گفته شد، سیستم تحت شبکه به شما این امکان را می‌دهد که مقدار زیادی داده را از طریق یک کابل انتقال دهید. همچنین، برای انتقال بهینه صدا تجهیزات کنترلی مختلفی وجود دارند که در بالا به آنها اشاره کردیم. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که از تجهیزات باکیفیت استفاده شود.

شرکت دانش‌بنیان جوان پردازش، ” با بهره‌گیری از نیروهای متخصص ایرانی توانسته است تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه با بالاترین کیفیت تولید کند. ما در جوان پردازش متناسب با نیاز شما، بهترین تجهیزات را ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات کنترل سیستم پخش صدا تحت شبکه، لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *