مقالات

تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی چیست + معرفی انواع آمپلی فایرها

تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی چیست

سیستم‌های صوتی اهمی و ولتی به چه شکلی نصب می‌شوند؟

بسیاری از افراد برای نصب سیستم‌های صوتی خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند. عدم آگاهی از روش نصب می‌تواند باعث آسیب دیدن بلندگوها یا آمپلی ‌فایرها شود. به طور کلی ما برای نصب سیستم‌های صوتی می‌توانیم از دو روش نصب به صورت اهمی یا نصب به صورت ولتی استفاده کنیم. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما باید با توجه به نیاز خود، از روش مناسب برای نصب سیستم صوتی استفاده کنید. در این مطلب با تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی و روش نصب هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

 تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی چیست

تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی از نظر روش نصب

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سیستم صوتی اهمی و ولتی به شیوه نصب آن‌ها مربوط می‌شود. سیستم‌های اهمی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توان بیشینه تعریف‌شده برای آمپلی فایر تحت شبکه برابر با 8 اهم در نظر گرفته شده است. یعنی بلندگوها باید به گونه‌ای در مدار به یکدیگر متصل شوند که مقاومت کل آن‌ها از 8 اهم بیشتر نشود. بیشتر شدن مقاومت از حد مجاز می‌تواند باعث خرابی و سوختن آمپلی فایر سیستم صوتی شود. تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی چیست

سیستم صوتی ولتی نسبت به سیستم‌های اهمی از پیچیدگی کمتری برخوردار است. در این روش شما برای کابل‌کشی و اتصال بلندگوها هیچ محدودیتی ندارید. تنها نکته‌ای که در نصب سیستم‌های صوتی ولتی باید به آن توجه کنید، توان خروجی آمپلی فایر است. برای نصب این سیستم‌ها ترانسفورمر را پشت بلندگوها قرار می‌دهند. عموما بلندگوها در این روش به صورت موازی به یکدیگر بسته می‌شوند و برای جلوگیری از افت توان از یک ترانس مچینگ با توان مشخص در مدار استفاده می‌کنند.

تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی از لحاظ کیفیت صدا و نویز

کیفیت صدای خروجی و مقدار نویز یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی سیستم صوتی اهمی و ولتی به شمار می‌رود. در سیستم اهمی هر یک از بلندگوها با یک جفت سیم مجزا به آمپلی فایر تحت شبکه اهمی متصل می‌شوند و خبری از ترانس مچینگ نیست. در واقع بلندگوها در سیستم صوتی اهمی به صورت مستقیم از منبع تغذیه مدار استفاده می‌کنند. بنابراین این سیستم‌ها از قدرت و کیفیت صدای بهتری برخوردار هستند و معمولا نویز کمتری ایجاد می‌کنند.

یکی از مشکلات سیستم صوتی ولتی این است که شما نمی‌توانید در فرکانس بلندگوهایی که در فاصله‌های دورتر قرار دارند، تغییر ایجاد کنید تا صدای آن‌ها با بلندگوهای نزدیک‌تر هماهنگ شوند. در نتیجه در این سیستم‌های صوتی شما صدای بلندگوهای دورتر را با کمی تاخیر خواهید شنید. به طور کلی کیفیت صدای این سیستم‌های صوتی نسبت به سیستم‌های اهمی پایین‌تر است که یکی از دلایل آن می‌تواند به کارگیری ترانس‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت باشد. یکی دیگر از دلایل آن نیز کاهش توان آمپلی فایر تحت شبکه ولتی توسط ترانس مچینگ است. همچنین سیستم‌های ولتی نویز بیشتری تولید می‌کنند.

 

 تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی چیست

تفاوت محدودیت امپدانس در سیستم صوتی اهمی و ولتی

یکی از مشکلات سیستم صوتی اهمی افت امپدانس آن در مدارهایی با سیم‌کشی طولانی است. سیم‌های رابط به کار رفته در مدار سیستم‌های صوتی با توجه به جنس خود مقدار مقاومت معینی را به مدار وارد می‌کنند. در نتیجه در سیم‌کشی‌های طولانی، مدار ما با افت توان مواجه خواهد شد.

یک تفاوت دیگر سیستم صوتی اهمی و ولتی مربوط به همین افت امپدانس می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، در مدارهای ولتی برای رفع مشکل کاهش امپدانس از یک ترانس مچینگ استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر قرار است که مدار سیستم صوتی شما سیم‌کشی‌های طولانی داشته باشد، بهتر است از روش ولتی استفاده کنید.

 

تفاوت محدودیت مقاومتی

همان‌طور که اشاره کردیم، توان بیشینه تعریف‌شده برای آمپلی فایر تحت شبکه در سیستم‌های صوتی اهمی برابر با 8 اهم در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه شما باید در هنگام نصب بلندگوها به این نکته دقت داشته باشید که مقاومت الکتریکی آن‌ها باید با آمپلی فایر مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر چهار بلندگو با مقاومت 8 اهم را به صورت موازی در یک مدار ببندیم، مقاومت کل ما به 2 اهم خواهید رسید و در صورت بستن همین بلندگوها به صورت سری، مقاومت برابر با 32 اهم خواهد بود. در نتیجه در سیستم صوتی اهمی شما در انتخاب تعداد بلندگوها با محدودیت مواجه خواهید بود.

در سیستم صوتی ولتی شما هیچ محدودیتی برای استفاده از بلندگوها نخواهید داشت. زیرا ترانسفورماتور می‌تواند امپدانس و توان تمامی بلندگوها را با یکدیگر هماهنگ کند. در نتیجه اگر قصد استفاده از تعداد زیادی از بلندگوها را دارید، بهتر است از یک سیستم صوتی ولتی استفاده کنید.

خرید انواع آمپلی فایر تحت شبکه از شرکت جوان پردازش

برای نصب سیستم‌های صوتی اصولا از دو روش اهمی و ولتی استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایبی دارند. محدودیت امپدانس، قابلیت تنظیم حجم صدا، روش نصب، کیفیت صدا و مقدار نویز، تعداد بلندگوها و مقاومت اهمی از مهم‌ترین تفاوت‌های سیستم صوتی اهمی و ولتی به شمار می‌روند.

شرکت دانش بنیان جوان پردازش پارس سیستم آینده طراح و تولیدکننده انواع تجهیزات مرکز تلفن و آمپلی فایر تحت شبکه و همچنین اولین تولیدکننده سیستم پیجینگ تحت شبکه در ایران به شمار می‌رود. اگر قصد خرید و استفاده از یک آمپلی فایر تحت شبکه باکیفیت در سیستم‌های صوتی خود را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “تفاوت سیستم صوتی اهمی و ولتی چیست + معرفی انواع آمپلی فایرها

  1. مرتضی موسوی میرک گفت:

    سلام خسته نباشین من 6تابلندگو 6اهمی دارم حالا به ماند که چند بلندگو کوچک 3واتی 4اهمی 50واتی 4اهمی دارم. فقط سوالم اینکه منی که 6تا 6اهمی دارم ولتی بگیرم یا اهمی ممنون میشم

    1. محمد ابراهیمی آزاد گفت:

      سلام دوست من
      لطفا بیشتر توضیح بدید. برای چه کاری نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *