مقالات

سیستم پیجینگ ip نسل جدید ارتباطات در یک بستر امن و سریع

سیستم پیجینگ ip

سیستم پیجینگ ip؛ جایگزینی مناسب برای سیستم‌های آنالوگ

استفاده از روش‌های سنتی برقراری تماس یا انتقال پیام از طریق سیگنال‌های آنالوگ به دلیل افزایش هزینه‌های کابل‌کشی و کاهش کیفیت سیگنال‌های صوتی، کاهش یافته است. شرکت‌ها، سازمان‌ها، مراکز صنعتی و آموزشی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و … برای مدیریت بهتر و افزایش سرعت انتقال پیام، از نسل نوین سیستم‌های پیجینگ استفاده می‌کنند که به نام سیستم پیجینگ ip شناخته می‌شوند. این سیستم‌ها با ایجاد یک ارتباط امن و سریع در قالب بستر اینترنت، امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بر همین اساس، در این مطلب از جوان پردازش به معرفی کامل این تجهیزات پیشرفته ارتباطی می‌پردازیم.

سیستم پیجینگ ip چیست؟

سیستم پیجینگ تحت شبکه یا internet protocol paging system یک فناوری جدید در زمینه انتقال داده‌های صوتی است که با دریافت سیگنال آنالوگ، آن را به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند. این سیستم برای افزایش کیفیت صدا و کاهش نویزهای دریافتی از یک سیستم کدگذاری پیشرفته در قالب پروتکل SIP استفاده می‌برد که با کاهش هزینه‌های کابل‌کشی مسی در سیستم‌های آنالوگ و سنتی، بالاترین امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

امکانات متعدد سیستم پیجینگ ip و همگام‌سازی آسان آن با انواع بسترهای تحت شبکه، باعث شده تا سیستم پیجینگ تحت شبکه یک بستر امن برای نصب و راه‌اندازی تلفن ویپ باشد و بسیاری از اماکن صنعتی و آموزشی، از مزایای برقراری تماس ایمن و سریع در قالب ip استفاده کنند.

سیستم پیجینگ ip

مزایای سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه

امکاناتی که سیستم پیجینگ ip در اختیار کاربران قرار می‌دهد، آن را به طور کامل از سیستم‌های آنالوگ متمایز می‌کند. پیجینگ تحت شبکه با سطح دسترسی جامع به تمام نقاط هدف و امکان مدیریت و برنامه‌ریزی داده‌های صوتی به‌صورت دلخواه، جدیدترین مسیر برقراری تماس را به شما ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین مزایای سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه عبارت‌اند از:

  • برقراری ارتباط جمعی قابل اعتماد
  • ارسال پیام به نقاط دلخواه و سفارشی‌سازی شده
  • انتقال پیام به شبکه‌ای بلندگوها به‌صورت هم‌زمان
  • بدون نیاز به کابل‌کشی و قابلیت توسعه آسان
  • عدم وجود پیچیدگی و مدیریت آسان پیام‌های دریافتی
  • امکان اتصال به خطوط تلفن شهری
  • اتصال به سامانه‌های نرم‌افزاری با استفاده از وب سرویس
  • امکان استفاده از تلفن‎های رومیزی به‌عنوان پیجر

سیستم پیجینگ ip

روش کار سیستم پیجینگ ip

طرز کار سیستم پیجینگ تحت شبکه متناسب با کاربرد آن‌ها متفاوت است. مراکز صنعتی، سازمان‌ها و ادارات بر اساس کاربردهای مورد نظرشان می‌توانند به دو روش یونی کَست (Unicast) و مالتی کَست (Multicast) سیستم پیجینگ ip را مورد استفاده قرار دهند که در ادامه به طور مختصر به روش کار این دو روش اشاره می‌کنیم.

1. پیجینگ به روش یونی‌کست (Unicast)

این روش نصب، سیستم پیجینگ تحت شبکه برای فراخوانی افراد به‌صورت جداگانه کاربرد بالایی دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از این روش گروه‌های مختلفی را طراحی کنند و با شماره‌گیری آن، اعضای آن گروه را فرا بخوانند. این نوع مدل نصب سیستم پیجینگ ip برای نصب در مکان‌هایی مانند فضاهای شلوغ صنعتی و اعلان‌های همگانی کاربرد بالایی دارد.

2. پیجینگ به روش مالتی‌کست (Multicast)

آزادی عمل کاربران در روش نصب مالتی کست از مدل یونی کست بیشتر است. این نوع نصب بسیاری از محدودیت‌ها را ندارد و می‌توان بدون این که از کیفیت تماس کاسته شود، در گروه‌های مختلف ایجاد شده، تنها بلندگوهای مورد نظر را فعال کرد. مثلا استفاده از این روش برای فراخواندن بخشی از پزشکان اورژانس بدون مزاحمت برای دیگر پزشکان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 تفاوت سیستم‌ پیجینگ‌ تحت شبکه با سیستم‌های آنالوگ

برای آشنایی کامل با عملکرد سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه، باید به تفاوت کامل آن‌ها با سیستم‌های سنتی اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در نوع کاربرد و تجهیزات ساختاری آن‌ها است. کاربرد تجهیزات سیستم‌های آنالوگ محدودتر است و نمی‌توان انتظار بالایی از آن‌ها داشت.

به‌طورکلی مهم‌ترین تفاوت‌های سیستم پیجینگ ip با سیستم‌های آنالوگ عبارت‌اند از:

  • تفاوت در تجهیزات: اجزای اصلی پیجینگ تحت شبکه بیشتر است و این سیستم‌ها دارای ترمینال (دکودر)، آمپلی فایر تحت شبکه و سوئیچ هستند که در نوع آنالوگ این قطعات وجود ندارد
  • نوع ارتباط: در سیستم پیجینگ تحت شبکه نیازی به کابل‌کشی نیست و داده‌های صوتی با استفاده از بلندگوهای تحت شبکه به دیتا تبدیل می‌شوند. همین موضوع برد انتقال صدا در مسافت‌های طولانی را بیشتر می‌کند
  • پخش صدا به‌صورت خودکار: امکان پخش صدای از قبل ضبط شده در سیستم‌های آنالوگ وجود ندارد که این امکان در پیجینگ تحت شبکه با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی طراحی شده است
  • قابلیت زون‌بندی: مهم‌ترین تفاوت سیستم پیجینگ ip با سیستم آنالوگ که سیستم پیجینگ تحت شبکه، شرایط برنامه‌ریزی متفاوت برای کنترل داده‌های صوتی را به‌صورت اختصاصی به وجود می‌آورد. باتکیه‌بر این ویژگی می‌توان برای هر زون صداهای مختلفی را تنظیم و پخش کرد.

سیستم پیجینگ ip

یک سیستم پیجینگ تحت شبکه از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای آشنایی کامل با روش کار و کاربردهای سیستم پیجینگ ip، شناخت اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم و وظایف آن‌ها ضروری است. امکانات متعددی که این اجزا در اختیار کاربران قرار می‌دهند باعث شده است تا استفاده از مرکز تلفن تحت شبکه، اینترکام‌های تحت شبکه و پیجینگ تحت شبکه به انتخاب اول مراکز صنعتی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، مراکز آموزشی و درمانی و حتی منازل مسکونی با تعداد طبقات بالا تبدیل شود.

مهم‌ترین اجزای سیستم پیجینگ تحت شبکه عبارت‌اند از:

  • بلندگوهای تحت شبکه: شامل ستونی، سقفی و شیپوری
  • آمپلی فایر تحت شبکه: تقویت‌کننده‌های صوتی برای کاهش نویز
  • مبدل آمپلی فایر آنالوگ به SIP: از اجزای فرعی سیستم پیجینگ تحت شبکه
  • اینترکام تحت شبکه: برقرارکردن ارتباط داخلی

جوان پردازش؛ عرضه‌کننده معتبر انواع سیستم‌های پیجینگ ip

جوان پردازش یک مجموعه معتبر در زمینه تولید، ارائه و مجری انواع سیستم‌های پیجینگ شهری، بیمارستانی، صنعتی، فروشگاهی، ورزشی و … است که جدیدترین تجهیزات و سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه را با فناوری بومی‌سازی شده به شما عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای مشاهده محصولات متنوع و مشاوره با کارشناسان مجرب مجموعه ما، از طریق راه‌های ارتباطی سایت جوان پردازش اقدام کنید.

پرسش و پاسخ

استفاده از سیستم پیجینگ IP در چه مکان‌هایی رایج است؟

بیمارستان‌ها، هتل‌ها، ترمینال‌های مسافربری، کارخانه‌های صنعتی، پتروشیمی‌ها، معادن، دانشگاه‌ها و … رایج‌ترین مکان‌ها هستند.

آیا سیستم‌های تحت شبکه را می‌توان از راه دور کنترل کرد؟

بله. بر خلاف سیستم آنالوگ، سیستم‌های تحت شبکه را می‌توانید از راه دور کنترل کنید.

قیمت سیستم پیجینگ تحت شبکه چقدر است؟

متناسب با اندازه، تعداد بلندگوها، کیفیت و برند آن‌ها هزینه خرید آن‌ها متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *