مقالات

نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه – آموزش نصب به‌صورت تخصصی

نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه

نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه؛ فرایندی دقیق و تخصصی

کارخانجات و ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، هتل‌ها، سالن‌های مد و زیبایی، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و ساختمان‌های مسکونی از مصرف‌کنندگان سیستم پیجینگ تحت شبکه به شمار می‌روند. به‌طور کلی می‌توان گفت هر کجا که به پخش صدا یا موسیقی باکیفیت نیاز باشد، می‌توان در آنجا سیستم پیجینگ تحت شبکه را پیدا کرد. فرایند نصب و راه‌اندازی سیستم پیجینگ تحت شبکه، کاری دقیق و نیازمند تخصص است و بهتر است توسط افراد یا شرکت‌هایی که در این زمینه از تجربه کافی برخوردار هستند، انجام شوند. در این مطلب قصد داریم مراحل روش نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه را بررسی کنیم.

سیستم های متدوال پیجینگ تحت شبکه

سیستم‌های متداول پیجینگ تحت شبکه

برای درک روش عملکرد پیجینگ تحت شبکه، ابتدا دو نوع پیجینگ که در بیشتر سانترال‌های تحت شبکه پشتیبانی می‌شود را بررسی می‌کنیم که عبارتند از یونی‌کست و مالتی‌کست. لازم به ذکر است که در کاربردهای وسیع که گروه‌های پیجینگ 50 تا بیش از 100 کاربر دارند، از پیجینگ یونی‌کست استفاده نمی‌شود. از سوی دیگر، اگر در محیط مدنظر شما (مثل دانشگاه، بیمارستان یا کارگاه تولیدی بزرگ) نزدیک به 50 کاربر در یک گروه پیج وجود داشته باشد، سیستم پیجینگ یونی‌کست برای شما مناسب نیست. در این صورت بهتر است از سیستم پیجینگ مالتی‌کست استفاده کنید.

سیستم پیجینگ یونی‌کست

منبع سیستم پیجینگ یونی‌کست، IP PBX است. معمولا در تنظیمات پیجینگ یونی‌کست (Unicast)، ادمین‌ها یک یا چند گروه پیجینگ را در بخش تنظیمات IP PBX پیکربندی می‌کنند. این کار را با ایجاد یک گروه پیج با پسوند مشترک انجام می‌شود.

تعداد کاربران موجود در هر گروه، در واقع تعداد تماس‌های SIP هم‌زمانی است که PBX باید آنها را در آن لحظه خاص شروع و حفظ کند. این مساله می‌تواند بر روی سی‌پی‌یو و قدرت پردازش IP PBX تاثیرگذار باشد. اگر سی‌پی‌یو بیش از حد تحت‌فشار باشد، احتمالا می‌تواند کل سیستم را قفل کند. این کار تاثیر مخربی روی سخت‌افزار سرور ایجاد می‌کند. در نتیجه تماس‌ها به‌ناچار قطع می‌شوند و بهره‌وری کلی کاربر پایین می‌آید.

سیستم پیجینگ مالتی‌کست

سیستم پیجینگ مالتی‌کست (Multicast) همان نتیجه پیجینگ یونی‌کست را به همراه دارد؛ اما هر پیج را به شکل بسیار متفاوتی ارائه می‌‌دهد. در واقع معماری سیستم پیجینگ مالتی‌کست، یک‌به‌چند است؛ که به معنی ارسال یک پیام به چندین گیرنده در یک شبکه است.

در بیشتر محیط‌هایی که از سیستم پیجینگ تحت شبکه مالتی‌کست استفاده می‌کنند، مدیران یک آدرس را در تنظیم IP PBX مشخص می‌کنند. سپس هر نقطه پایانی پیجینگ مانند تلفن مبتنی بر IP، بلندگوی سقفی یا تقویت‌کننده را برای «گوش دادن» به آدرس‌های مالتی‌کست پیکربندی می‌کنند. در صورت استفاده از سیستم مالتی‌کست و زمانی که کاربر پیج می‌کند، این پیج از IP PBX نشات می‌گیرد؛ درست مثل پیجینگ. اما PBX تنها یک مسیر صوتی SIP و RTP برای نشانی‌های پیجینگ مالتی‌کست پیکربندی می‌کند.

تلفن‌های مبتنی بر آی‌پی یا سایر نقاط پایانی پیجینگ، همیشه به این آدرس «گوش می‌دهند». سپس هنگامی که بسته‌های RTP یا صدا شنیده می‌شود، تلفن یا نقاط پایانی پیجینگ، تنها آن جریان صوتی را پخش می‌کنند. برای مثال، گروه‌های پیجینگ شامل 500 کاربر، می‌‌توانند به‌راحتی و با استفاده از سیستم پیجینگ مالتی‌کست، یک پیج دریافت کنند. زیرا سانترال، تنها یک تماس SIP برای 500 کاربر خود در گروه پیج مالتی‌کست برقرار می‌کند. همچنین CPU و منابع سیستمی، IP PBX را محافظت می‌کند تا محیط عملیاتی به شکل مطلوبی حفظ شود.

مراحل نصب و راه اندازی پیجینگ تحت شبکه

مراحل نصب و راه‌اندازی سیستم پیجینگ تحت شبکه

این کار مراحل نصب و راه‌اندازی سیستم پیجینگ تحت شبکه، با ارزیابی محیط برای استفاده از سیستم مناسب شروع می‌شود. در واقع برای هر محیط، باید اقدام به خرید پیجینگ تحت شبکه متناسب با آن فضا کرد. سپس با سیم‌کشی ادامه می‌یابد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد. در نهایت، نوبت به انجام تنظیمات نرم‌افزاری سیستم پیجینگ تحت شبکه می‌رسد.

مرحله اول: ارزیابی فضا برای نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه

شاید در نگاه اول نصب سیستم‌ پیجینگ تحت شبکه کاری بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد. اما اینطور نیست. در ابتدا باید به ارزیابی درست فضا پرداخت و خواسته‌های مشتری را درنظر گرفت. مراحل بعدی، کاملا وابسته به این نکات است. اگر درک درستی از فضا و خواسته‌های کارفرما نداشته باشد، سیستم پیشنهادی یا کارآیی لازم را نخواهد داشت و یا بسیار گران‌قیمت‌تر از حد معقول خواهد بود. پس انتخاب نوع محصولات و بسیار مهم است. بدین‌ترتیب می‌توان از تجربه شرکت ارائه‌دهنده سیستم پیجینگ تحت شبکه، به عنوان راهنمای خرید پیجینگ تحت شبکه، کمک گرفت.

جهت برای نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه، ابتدا باید محل‌های نصب سیستم پیجینگ بررسی شوند و محل استقرار آمپلی فایر مشخص شود. برای فضاهای درونی از بلندگوهای پیجینگ داخلی و محیط بیرونی از بلندگوهای پیجینگ فضای آزاد (از نوع ضدآب) استفاده می‌شود. فضاهای داخلی برای پیج کردن به سه قسمت تقسیم می‌شود:

  • قسمت اداری: بلندگوهای سیستم پیجینگ تحت شبکه اداری از نوع دیواری یا سقفی می‌باشند. اگر سقف اداری کاذب باشد، بهتر است از بلندگوهای سقفی استفاده شود. با توجه به متراژ و نوع محیط اداری، توان بلندگوها انتخاب می‌شود
  • کارگاه تولیدی: بیشتر کارگاه‌های تولیدی، به صورت سالن هستند. با توجه به صدای موجود در سالن، ارتفاع، نوع دیوارها، توان بلندگو انتخاب می‌شود. بیشتر وقت‌ها از بلندگوهای ستونی پیجینگ استفاده می‌شود
  • فضای بیرونی: برای پیج کردن فضاهای بیرونی، از بلندگوهای ستونی فضای بیرونی یا شیپوری استفاده می‌شود

مرحله دوم: سیم‌کشی سیستم پیجینگ تحت شبکه

پس از مشخص شدن تعداد و مکان بلندگوها، باید به سراغ سیم‌کشی پروژه برویم. برای این کار، دو دستورکار مدنظر سیم‌کش قرار می‌گیرد: نصب اهمی پیجینگ و نصب ولتی پیجینگ که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

2.1. نصب اهمی سیستم پیجینگ

در روش نصب اهمی، باید از بلندگوهای بدون ترانس مچینگ یا نوع سلکتوری با مود اهمی استفاده شود. در این حالت دو قطب مثبت و منفی وجود دارند که لازم است برای هر اسپیکر، یک جفت کابل مثبت و منفی تا قسمت پشت آمپلی فایر کشیده شود. سپس در آن جا قطب‌های مثبت و منفی با هم سربندی می‌شوند. سپس سیم مثبت به ورودی Ω8 وارد می‌شود معمولا رنگ قرمز دارد. همینطور، سیم‌های منفی نیز سربندی و به پایانه دیگر که می‌تواند منفی یا GND باشد، متصل می‌شوند. اما این روش ممکن است دو محدودیت برای شما ایجاد کند:

  • همزمان با طولانی شدن سیم‌کشی، مس مانند یک مقاومت عمل می‌کند و باعث افت ولتاژ در مدار می‌شود
  • همزمان با افزایش تعداد بلندگوها که هر یک مقاومت مشخصی (مثلا 8 اهم) دارند، بنا بر قانون زیمون-اهم شاهد کاهش مقاومت و در نتیجه بالا رفتن توان خروجی و فشار وارده به آمپلی فایر و حتی بلندگوها خواهیم بود. این مساله می‌تواند باعث سوختن آمپلی فایر و در مرحله بعد وارد آمدن آسیب به بلندگوها شود

2.2. نصب ولتی سیستم پیجینگ تحت شبکه

در نصب ولتی سیست پیجینگ تحت شبکه، دردسرها و چالش‌های حالت اهمی وجود ندارد. اما در سوی مقابل، لازم است که بلندگوها حتما به ترانس مچینگ مجهز باشند. در حالت نصب ولتی، بلندگوها به صورت باند به باند به یکدیگر متصل می‌شوند. پشت هر بلندگو یک پایانه مشترک یا com به همراه یک ورودی با وات مشخص وجود دارد. باید پایانه‌های com از هر اسپیکر به اسپیکر بعدی متصل شوند.

پایانه‌های دیگر بلندگو نیز به همین شکل به یکدیگر می‌شوند، بدین ترتیب تنها یک جفت سیم برای هر منطقه صوتی (یا اصطلاحا زون) به پشت آمپلی فایر می‌رسد. حالا باید سیم‌های com با یکدیگر سربندی و به ورودی 0V دستگاه وارد شوند. سپس سیم دوم هر زون به یکی از کانال‌های دستگاه که معمولا قرمزرنگ است، متصل می‌شود. اکنون اختلاف پتانسیل 70 یا 100 ولت در مدار به گردش در خواهد آمد.

مرحله سوم: تنظیمات نرم‌افزاری سیستم پیجینگ تحت شبکه

پس از اینکه سیستم به درستی نصب شد، نوبت به تنظیمات صدا می‌رسد. نکته بسیار مهم این است که میزان صدای بیس و تریبل و همچنین حجم صدای هر زون به اندازه‌ای باشد تا صدا به طور یکنواخت در تمام مجموعه پخش شود. البته در این مورد، سلیقه کاربر نیز تا حد زیادی تاثیرگذار است. اما پیشنهاد می‌شود در این باره با یک متخصص کارآزموده هم‌فکری کنید.

قبل از شروع تنظیمات نرم‌افزاری، توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید نقش Admin یا Super Admin به شما اختصاص داده شود. از آنجایی که هر سازنده سیستم مالتی‌کست پیجینگ را به شیوه متفاوتی تنظیم می‌کند، توصیه می‌شود از دستگاه‌های پیجینگ همان سازنده استفاده کنید. لطفا توجه داشته باشید که WAN پشتیبانی نمی‌شود. مراحل انجام تنظیمات در نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه را مرور می‌کنیم:

  • ابتدا یک قلمرو صفحه بندی ایجاد کنید. در نشانی https://my.jive.com/pbx به مدیریت PBX (کلاسیک) وارد شوید. سپس Paging Realms را در منوی ناوبری انتخاب کنید. سپس Add Realm را انتخاب کنید
  • یک نام برای قلمرو سیستم پیجینگ تحت شبکه خود وارد کنید
  • در مرحله بعدی، نماد تیک بررسی پورتال مدیریت را انتخاب کنید و سپس قلمرو سیستم پیجینگ جدید اضافه شده را برای پیکربندی تنظیمات آن انتخاب کنید
  • از General > Zones، یک نام برای هر منطقه ضروری وارد کنید (آدرس IP: پورت به طور خودکار ایجاد می‌شود)
  • مورد اختیاری: اگر از دستگاه‌های Polycom استفاده می‌کنید، روی Polycom کلیک کنید تا موارد زیر را تنظیم کنید و در نهایت تغییرات را ذخیره کنید:
تنظیمات شرح
آدرس مالتی‌کستب آدرس IP و پورت مورد استفاده برای گروه‌های دارای اولویت و اضطراری
گروه دارای اولویت شماره گروه (در خود گوشی Polycom) برای مشخص کردن گروه دارای اولویت. پیج این گروه، پیج‌های عادی و تماس‌های فعال را قطع می‌کند.
گروه اضطراری شماره گروه (در خود گوشی Polycom) برای گروه اضطراری. پیج این گروه، هرگونه پیج عادی، پیج گروه دارای اولویت‌ و تماس‌های فعال را با حداکثر شدت صدا قطع می‌کند، حتی اگر حالت «مزاحم نشوید» (DND) روشن باشد.

3.2. ایجاد یک نمایه پیجینگ

در مرحله دوم از تنظیمات نرم‌افزاری سیستم پیجینگ تحت شبکه و برای ایجاد یک نمایه پیجینگ، لازم است در نشانی https://my.jive.com/pbx به بخش مدیریت PBX (کلاسیک) وارد شوید. سپس در منوی ناوبری سمت چپ، Paging Profiles را انتخاب کنید. سایر مراحل به شرح زیر است:

  • گزینه Add Profile را انتخاب کنید
  • یک نام برای نمایه پیجینگ تحت شبکه خود وارد کنید
  • قلمرو پیجینگ تحت شبکه مورد نظر را انتخاب کنید
  • نماد تیک بررسی پورتال مدیریت را و سپس نمایه پیجینگ جدید اضافه شده را برای پیکربندی تنظیمات آن انتخاب کنید
  • از قسمت General > Zone Membership (عضویت در زون)، اشتراک یا انتقال را برای هر زون ضروری علامت بزنید. توجه داشته باشید دستگاه‌هایی که به نمایه پیجینگ اختصاص داده شده‌اند، پیجینگ را دریافت یا ارسال خواهند کرد
  • مورد اختیاری: اگر از دستگاه‌های Polycom استفاده می‌کنید، به قسمت General بروید و سپس روی باکس علامت بزنید تا پیجینگ Polycom با دستگاه‌های سازگار فعال شود. لطفا به این نکته توجه داشته باشید که انجام این کار به دستگاه‌های Polycom و Yealink اجازه می‌دهد تا صفحات مالتی‌کست را بین یکدیگر ارسال و دریافت کنند و باید در هر نمایه پیجینگ فعال شود
  • مورد اختیاری: گزینه Polycom را برای تنظیم موارد زیر انتخاب کنید و سپس تغییرات ایجاد شده را ذخیره کنید:
تنظیمات شرح
زون پیش‌فرض تعیین می‌کند که زون‌های سفارش (order zones) در دستگاه Polycom ظاهر شوند
پیجینگ Off-Hook کنترل می‌کند که آیا تماس‌ها می‌توانند توسط پیج‌ها قطع شوند یا خیر. در دستگاه‌های Polycom، هرگونه پیج به زون اضطراری، همیشه تماس‌ها را قطع می‌کند

3.3. یک نمایه پیجینگ به یک تلفن اختصاص دهید

در نهایت، لازم است به یک تلفن، یک نمایه پیجینگ اختصاص دهید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • در نشانی https://my.jive.com/pbx به بخش مدیریت PBX (کلاسیک) وارد شوید
  • بخش Devices را در منوی پیمایش سمت چپ انتخاب و سپس دستگاهی را انتخاب کنید که به نمایه پیجینگ شما نیاز دارد
  • از بخش Settings > General Settings، نمایه پیجینگ را انتخاب کنید
  • گزینه Save را انتخاب کنید

نصب سیستم پیجینگ توسط شرکت جوان پردازش

نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه توسط شرکت جوان پردازش

نصب و راه‌اندازی سیستم پیجینگ تحت شبکه، روش خاص خود را دارد و یک کار تخصصی به شمار می‌رود. پس بهتر است برای اجرای صحیح آن از شرکت‌هایی که در این زمینه مهارت و تجربه کافی دارند، کمک بگیرید‌. برای مثال، بسیار مهم است که نکات نصب مدنظر قرار داده شوند. از میان این نکات می‌توان به استفاده بهینه از کابل و همچنین توکار نصب کردن سیستم پیجینگ اشاره کرد.

شرکت دانش‌بنیان جوان پردازش پارس سیستم آینده با نام تجاری جوان پردازش، مشاور، مجری و تولیدکننده سیستم صوتی و پیجینگ تحت شبکه و نرم‌افزارهای مرکزی پیجینگ در ایران است. ما اولین تولید‌کننده سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه با فناوری بومی‌سازی شده در کشور هستیم و بهترین راهکار پیجینگ تحت شبکه را به شما ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نصب سیستم پیجینگ تحت شبکه، لطفا با کارشناسان ما در جوان پردازش تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *