مقالات

آیا شنود از طریق تلفن ویپ امکان‌پذیر است؟

شنود از طریق تلفن ویپ
پیشنهاد خرید

اینترکام سه دکمه تحت شبکه مدل لیا lia

1,000,000 تومان1,000,000 تومانمشاهده محصول

منظور از شنود از طریق تلفن ویپ چیست؟

سیستم‌های تلفنی ویپ به کاربران این امکان را می‌دهند تا از طریق اینترنت با دیگران ارتباط برقرار کنند. اما مجرمان سایبری می‌توانند داده‌های ارسال‌شده بین دو تماس‌گیرنده را رهگیری نمایند. این حمله سایبری شنود نام دارد. با گسترش سیستم‌های ویپ، شنودگران راه‌های جدیدی برای گوش دادن به مکالمات خصوصی پیدا کرده‌اند. از آنجایی که ارتباطات ویپ دیجیتالی هستند، برای تسهیل تبادلات صوتی به نرم‌افزار و شبکه‌های داده تکیه دارند. بدین ترتیب بسیاری از تهدیدات موجود در سایر سیستم‌های دیجیتال می‌توانند بر ویپ نیز تاثیرگذار باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی شنود از طریق تلفن ویپ بپردازیم.

شنود از طریق تلفن ویپ

خطرات شنود از طریق تلفن ویپ

کاربران تجاری و خانگی این روزها از ” تلفن ویپ ” استفاده می‌کنند چرا که صرفه‌جویی در هزینه و راحتی در استفاده را به دنبال دارد. در واقع برقراری تماس‌های بین‌المللی و کنفرانس ویدیویی رایگان، ارائه مدیریت تماس پیشرفته در مراکز پاسخگویی به مشتریان و نیز بهبود تصویر کلی کسب‌وکار، از کاربردهای تلفن ویپ هستند. اما این فناوری بدون خطر نیست و شنود یکی از خطرات بزرگ آن به شمار می‌رود.

شنود عبارت است از عمل گوش دادن، ضبط یا رهگیری ارتباطات خصوصی. این کار می‌تواند برای مکالمات شفاهی، مانند تماس‌های تلفنی که از طریق شبکه انجام می‌شوند، صورت گیرد. شخصی که شبکه ویپ را هک می‌کند، می‌تواند از یک تحلیلگر پروتکل برای رهگیری و ضبط مکالمات تلفنی بدون اطلاع تماس‌گیرندگان استفاده کند.

هکرها همچنین ممکن است بتوانند دستگاه‌های تلفن را از راه دور کنترل کنند و میکروفون تلفن را بدون هشدار به کسی روشن کنند. اگر از رمزگذاری استفاده نشود، سیستم‌های ویپ به ویژه مستعد شنود هستند، اگرچه حتی با رمزگذاری نیز می‌توانند آسیب‌پذیر باشند.

نکات مفید برای مبارزه با شنود از طریق تلفن ویپ

نکات مفید برای مبارزه با شنود از طریق تلفن ویپ

شاید در نگاه اول به نظر برسد که امنیت تلفن ویپ یک الزام مهم نیست؛ در صورتی که باید آن را کاملا جدی گرفت. از آنجایی که ویپ یک پلتفرم دیجیتال است و با شبکه یکپارچه می‌شود، می‌تواند به عنوان یک نقطه ورود برای بدافزارها عمل کند. همچنین در صورت عدم مدیریت و ایمن‌سازی صحیح، دارایی‌های معنوی و اطلاعات دزدیده خواهند شد. برای آگاهی از نکات مربوط به مرکز تلفن تحت شبکه، می‌توانید به مقالات موجود در سایت جوان پردازش مراجعه کنید. در ادامه به نکات مفیدی اشاره می‌کنیم که برای مبارزه با شنود از طریق تلفن ویپ می‌توانند موثر عمل کنند.

1. تنظیمات پیش‌فرض سیستم ویپ را تغییر دهید

بزرگترین اشتباهی که می‌توانید مرتکب شوید، این است که بدون تغییر تنظیمات کارخانه از تلفن ویپ استفاده کنید. این روزها، هکرها می‌توانند به راحتی دفترچه راهنمای فروشنده تجهیزات ویپ یا سیستم پیجینگ تحت شبکه را وارسی و نام‌های کاربری و رمزهای عبور پیش فرض را پیدا کنند. به همین دلیل است که باید یک نام کاربری و رمز عبور جدید برای تلفن ویپ خود درنظر بگیرید. رمز عبور شما باید ترکیبی از حروف بزرگ، حروف کوچک و اعداد باشد تا از خطر حملات شنود جلوگیری شود.

2. سیستم ویپ را به‌‌روزرسانی کنید

هکرها همیشه به دنبال آسیب‌پذیری در نرم‌افزارها هستند. به این ترتیب، خیلی مهم است که سیستم ویپ خود را با آخرین وصله‌های امنیتی به‌روز نگه دارید. سعی کنید مرتبا با ارائه‌دهنده خود برای اطلاع از به‌روزرسانی تماس بگیرید و در اسرع وقت آنها را نصب کنید.

3. کنترل‌کننده‌های جلسه را به‌روزرسانی کنید

هنگامی که کنترل‌کننده‌های مرزی جلسه (session border controllers) یا اصطلاحا SBCs خود را به‌روزرسانی می‌کنید، نرم‌افزار آنتی‌ویروس ویپ شما نیز به‌روزرسانی خواهد شد. بدین ترتیب، از سیستم‌های شما در برابر انواع بدافزارهای شناخته‌شده محافظت بهتری به عمل می‌آید. همچنین با انجام این کار اطمینان پیدا می‌کنید که تماس‌های شما از طریق سرورهای ویپ مخرب که می‌توانند برای شنود استفاده شوند، تغییر مسیر پیدا نمی‌کنند.

4. تماس‌های ویپ را رمزگذاری کنید

تماس‌های ویپ از طریق اینترنتِ درون بسته‌ها منتقل می‌شوند. اگر این بسته‌ها رهگیری شوند، هر کسی می‌تواند به مکالمات شما گوش دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید تماس‌های ویپ خود را رمزگذاری کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی انجام دهید تا تمام داده‌های عبوری از دستگاه شما رمزگذاری شوند. همچنین می‌توانید از پروتکل امن انتقال لحظه‌ای استفاده کنید. منظور از پروتکل امن انتقال لحظه‌ای، یک پروتکل امنیتی ویپ است که تماس‌های صوتی را رمزگذاری می‌کند.

شنود از طریق تلفن ویپ

خرید سیستم ویپ با ایمنی بالا از جوان پردازش

با اینکه شنود از طریق تلفن ویپ یک تهدید جدی است، اما ابزارهای مناسبی برای محافظت از مکالمات تلفنی شما وجود دارند که ایمن‌سازی آن را نسبتا آسان می‌کنند. برای خنثی کردن خطر شنود، حتما اقدامات امنیتی که در بالا به آنها اشاره شد را در نظر بگیرید.

شرکت جوان پردازش عرضه‌کننده برتر سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه و تلفن ویپ در ایران است. ما در جوان پردازش با درک نیاز شما و متناسب با آن، بهترین راهکار را با بهترین قیمت به شما ارائه می‌دهیم. برای آگاهی بیشتر از خدمات و محصولات ما در این زمینه، لطفا با کارشناسان جوان پردازش تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ

منظور از شنود از طریق تلفن ویپ چیست؟

منظور از شنود از طریق تلفن ویپ، هرگونه رهگیری ارتباط میان دو فرد تماس‌گیرنده است.

چه راهکارهایی برای مقابله با شنود از طریق تلفن ویپ موثر هستند؟

از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله شنود، می‌توان به تغییر تنظیمات پیش‌فرض سیستم ویپ، به‌‌روزرسانی مداوم سیستم ویپ و همچنین رمزگذاری تماس‌های ویپ اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *