مقالات

تجهیزات تلفن ویپ شامل چه مواردی است؟ آشنایی با این اجزا

تجهیزات تلفن ویپ

تجهیزات تلفن ویپ؛ از مرکز تلفن تا پیجینگ

مرکز تلفن‌های تحت شبکه یا تلفن‌های VoIP با ایجاد چرخه‌ای از انتقال، پردازش و مدیریت تماس‌ها، ارتباطی همه‌جانبه و سریع را در یک شرایط امن و در بستر IP ایجاد می‌کند. تجهیزات تلفن ویپ وظایف کنترل، تعیین مجوز، سطح دسترسی و مدیریت تماس‌ها را در سیستم‌های تحت شبکه بر عهده دارند. بر همین اساس در این مطلب از سایت جوان پردازش به معرفی انواع تجهیزات تلفن VoIP می‌پردازیم و کاربرد هر یک را بیان می‌کنیم.

تجهیزات تلفن ویپ

انواع تجهیزات تلفن ویپ

ارتباط قطعات مختلف ” تلفن ویپ ” با یکدیگر در نهایت به ایجاد یک تماس سریع، مطمئن و بدون افت کیفیت ختم می‌شود. هر کدام از این تجهیزات نقشی مجزا را بر عهده دارند و با دریافت سیگنال‌های آنالوگ و تبدیل داده‌های صوتی به سیگنال‌های الکتریکی، در بستر پروتکل‌ SIP بالاترین کیفیت تماس را به وجود می‌آورند. در ادامه به مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از تلفن‌های VoIP اشاره می‌کنیم.

تجهیزات تلفن ویپ

مرکز تلفن تحت شبکه  IP PBX یا سانترال VoIP

مرکز تلفن تحت شبکه یک راهکار مناسب برای استفاده بهینه از تعداد معینی از خطوط شهری و داخلی به‌شمار می‌آید و امکاناتی مانند تماس اینترنتی، تلفن گویا، صندوق صوتی و … را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ساختار فناوری ویپ، استفاده از IP PBX (PBX Private Branch Exchange) یا دستگاه‌های سانترال مرکزی یک راهکار مناسب برای ایجاد ارتباطات تلفنی در سازمان‌ها است. در میان تجهیزات تلفن ویپ، سانترال مرکزی تحت شبکه علاوه بر پشتیبانی از انواع امکانات سیستم‌های سانترال تلفن، مزایای دیگری دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از مکانیزم‌های فشرده‌سازی مکالمات برای کاهش قابل ملاحظه پهنای باند
  • امکان اینترکام و پیج کردن تمام داخلی‌ها با یکدیگر به‌صورت هم‌زمان و تک تک
  • امکان تعریف فاکس سرور مجازی اختصاصی برای تمام داخلی‌ها
  • استفاده از سیستم‌های رمزنگاری برای امنیت بیشتر
  • امکان ضبط تمامی مکالمات

تجهیزات تلفن ویپ

تلفن شبکه یا IP Phone

نقش تلفن شبکه یا آی‌پی فون‌ها در انواع تجهیزات سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه و مراکز تلفن ویپ نقشی مهم و غیر قابل چشم‌پوشی است. این تجهیزات در انواع با سیم، بی‌سیم، کنفرانس و تلفن‌های تصویری نسل جدیدی از ارتباطات آنلاین به کاربران عرضه می‌کنند. دکمه‌های تلفن‌های IP مبتنی بر IP PBX قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توان با کمک آن‌ها بیشتر از یک تماس به داخلی‌ها را مدیریت کرد.

تلفن‌های شبکه بیشترین امکانات را در اختیار کاربران مرکز تلفنی تحت شبکه قرار می‌دهند و با برخورداری از کلیه امکانات گوشی‌‌های سانترال، با استفاده از پورت شبکه RJ45 و با کمک سوئیچ‌های شبکه با سانترال IP ارتباط برقرار می‌کنند.

گیتوی ویپ؛ قطعه اکسترنال برای برقراری ارتباط تلفنی آنلاین

یکی از اجزای تجهیزات تلفن ویپ، گیتوی‌ها هستند که اتصال سیستم تلفنی ویپ را به شبکه مخابراتی تلفن آنالوگ ممکن می‌سازند. این قطعات اکسترنال از طریق شبکه با سیستم ارتباط مرتبط شده و یک ترانک از نوع SIP وIAX ، ارتباط بین تلفن تحت شبکه و گیتوی را برقرار می‌کند. وظیفه اصلی این گیتوی‌ها تبدیل مکالمات تلفنی خطوط تلفن به داده‌های دیتا می‌باشد. همچنین این قطعات می‌توانند تماس‌های اینترنتی را به مکالمات تلفنی آنالوگ تبدیل کنند.

به‌طورکلی انواع گیت‌وی‌های VoIP عبارت‌اند از:

  • گیتوی FXO: به خطوط تلفن شهری متصل شده و تماس‌های دریافت‌شده از خطوط آنالوگ، توسط آن‌ها به داده‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند
  • گیتوی FXS: با اتصال به گوشی‌های تلفن همراه، تماس‌های تلفنی گوشی‌های آنالوگ را بر روی بستر شبکه ارسال می‌کنند
  • گیتوی Digital: از یک سمت به خطوط E1 متصل شده و از سوی دیگر به شبکه دیتا متصل می‌شوند

تجهیزات تلفن ویپ

پيجينگ تحت شبکه از مهم‌ترین قطعات تجهیزات تلفن ویپ است

پیجینگ‌های ip به‌عنوان یک دیوایس کاربردی، با استفاده از خروجی صدای آنالوگ و یک اکانت روی سرور ویپ، صدا را بر روی بلندگوهای تحت شبکه پخش می‌کنند. پیجینگ‌ها عملکردی شبیه به تلفن‌ها تحت شبکه دارند؛ اما در خروجی صدا با یکدیگر تفاوت دارند. این تجهیزات معمولا دارای توان 5 وات هستند.

 کارت‌های ویپ

یکی از تجهیزات تلفن ویپ کارت‌های تلفنی هستند که برای ارتباط مرکز تلفن نرم‌افزاری با خطوط شهری و داخلی‌های طراحی‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عبارت بهتر این کارت‌ها همان گیتوی‌های داخلی در سیستم ویپ به‌شمار می‌آیند. کارت‌های ویپ در دو نوع آنالوگ و دیجیتال تولید می‌شوند که ویژگی‌های هر یک از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کارت‌های آنالوگ: در ظرفیت‌های تک پورت تا 48 پورت تولید می‌شوند و در ظرفیت پایین به کانکتورهای RJ-11 و در ظرفیت بالا به کانکتورهای RJ-21 مجهز هستند
  • کارت‌های دیجیتال: کارت‌هایی که از طریق درگاه‌های PCI یا PCIe با مادربورد ارتباط دارند و از طریق پورت‌های دیجیتال مانند T1، E1 و J1 ارتباط استریسک با مراکز تلفن ویپ را به وجود می‌آورند

تجهیزات تلفن ویپ

دیگر تجهيزات جانبی تلفن ویپ

علاوه بر تجهیزات اصلی برای تلفن‌های تحت شبکه، وسایلی مانند سوئیچ‌ها، پج پنل تلفن، مودم‌های E1، هدست‌ها و … متناسب با نیاز در انواع سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه استفاده می‌شوند. در میان تجهیزات جانبی تلفن ویپ هدست‌ها نقش مهمی در برقراری تماس باکیفیت و دریافت صدای استاندارد و بدون نویزهای محیط، نقشی مهم را در ارتباطات نوین بستر IP بر عهده دارند.

جوان پردازش؛ عرضه‌کننده انواع تجهیزات تلفن‌های تحت شبکه

مجموعه جوان پردازش به‌عنوان یک شرکت معتبر در زمینه فناوری‌های تحت شبکه، جدیدترین تجهیزات سیستم تلفنی ویپ را در اختیار شما قرار می‌دهد. شرکت ما با فعالیت در زمینه ارائه مشاوره، عرضه و اجرای برترین محصولات مرکز تلفنی ویپ، مراکز تلفن صنعتی تحت شبکه، اینترکام‌های تحت شبکه و تجهیزات کاربردی برای سیستم‌های پیجینگ، طیف وسیعی از خدمات را به شما عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای مشاوره با کارشناسان زبده و ثبت سفارش سانترال‌های تحت شبکه و تجهیزات تلفن ویپ از طریق سایت ما اقدام کنید.

پرسش و پاسخ

آیا تجهیزات تلفن ویپ در افزایش امنیت تماس‌ها تاثیرگذار هستند؟

بله. با توجه به سیستم کدگذاری شده در بستر شبکه و پشتیبانی تجهیزات از این سیستم‌ها، امنیت تماس‌ها افزایش می‌یابد.

نقش گیتوی‌ها در تجهیزات تلفن ویپ چیست؟

این قطعات، اتصال سیستم تلفنی تحت شبکه را به یک مرکز مخابراتی تلفن آنالوگ امکان‌پذیر می‌کنند.

آیا می‌توان با استفاده از تجهیزات تلفن ویپ مکالمات تلفنی را ضبط کرد؟

بله. مرکز تلفن تحت شبکه امکان ضبط مکالمات تلفنی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *