مقالات

انتقال صوت تحت شبکه؛ نسل جدید انتقال صدا در بستر شبکه

انتقال صوت تحت شبکه

انتقال صوت تحت شبکه؛ نسل جدید ارتباطات سازمانی

محدودیت‌های موجود در سیستم‌های سنتی “PSTN” مانع از پاسخگویی کامل به نیازهای سازمان‌ها و شرکت‌ها شده است. به همین دلیل سیستم‌های صوتی تحت شبکه به‌عنوان جایگزینی مناسب برای این نوع از ابزارهای انتقال صوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتقال صوت تحت شبکه (VoIP) نوعی پروتکل ارتباطی است که صدا و محتوای چندرسانه‌ای را از طریق اتصال به اینترنت منتقل می‌کند. این سیستم به کاربران امکان می‌دهد تا به‌وسیله رایانه، تلفن هوشمند، تلفن‌های VoIP ویژه و مرورگرهای دارای WebRTC تماس صوتی برقرار کنند. همچنین ویپ یک فناوری مفید برای مشاغل است که با برخورداری از ویژگی‌های متعدد به‌عنوان راهکاری برای یکسان‌سازی‌ ارتباطات باکیفیت به کار می‌رود.

انتقال صوت تحت شبکه

منظور از انتقال صوت تحت شبکه چیست؟

فرایند انتقال صوت تحت شبکه عملکردی شبیه به تلفن‌های معمولی دارد؛ اما VoIP به جای از اتصال اینترنت استفاده می‌کند. این سیستم ارتباطی توسط مجموعه‌ای از فناوری‌ها برای ارائه ارتباطات صوتی از طریق اینترنت مانند: شبکه‌های محلی سازمانی یا شبکه‌های گسترده فعال می‌شود. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از امکانات سیستم انتقال صوت تحت شبکه، سازمان خود را به پیجینگ تحت شبکه مجهز کنید.

مهم‌ترین کاربردهای سرویس‌های انتقال صوت عبارت‌اند از:

  • قابلیت ادغام با دوربین‌های نظارتی و سیستم هوشمند درب‌ها
  • پخش صدای زنگ برای تغییر شیفت در سازمان‌های خصوصی و دولتی
  • اعلام موارد اضطراری و پیج‌کردن افراد در محیط‌های شلوغ
  • اعلان‌های همگانی
  • امکان تعیین گروه‌های مختلف برای پیج‌های همگانی یا به‌صورت جداگانه و بدون تداخل
  • برقراری ارتباط بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمان‌ها
  • اطلاع‌رسانی در مورد وقوع حادثه مانند طوفان یا آتش‌سوزی
  • اعلام زمان استراحت با زمان‌بندی تعیین‌شده

عملکرد سیستم انتقال‌ صورت تحت‌ شبکه

سرویس انتقال صوت تحت شبکه صدای کاربران را از سیگنال‌های صوتی به داده‌های دیجیتال تبدیل کرده و سپس آن داده‌ها را از طریق اینترنت ارسال می‌کند. اگر کاربر دیگری از یک شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال قبل از رسیدن به کاربر، دوباره به سیگنال تلفن تبدیل می‌شود. این سرویس همچنین، می‌تواند مسیریابی تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق شبکه‌های تلفن موجود انجام دهد. بااین‌حال، برخی از خدمات VoIP ممکن است فقط از طریق رایانه یا تلفن‌های تحت شبکه در دسترس باشند.

با استفاده از فناوری سوئیچ بسته برای انتقال صدا، سیستم انتقال صوت تحت شبکه از پروتکل‌های مشخصی مانند: RTP و SIP برای برقراری تماس‌ها استفاده می‌کند. داده‌های صوتی و تصویری با تقسیم شدن به بسته‌هایی جداگانه، از طریق اینترنت ارسال و سپس بازسازی می‌شوند تا در زمان واقعی به عنوان پیام صوتی مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای انتقال صوت تحت شبکه

مزایای استفاده از سیستم انتقال‌ صوت تحت شبکه

مشاغلی که استفاده از سیستم‌های انتقال صوت تحت شبکه به جای سیستم‌های تلفن سنتی استفاده می کنند، از مزایای زیادی مانند: کاهش هزینه‌های ماهانه تلفن و افزایش راندمان کاری، بهره‌مند می‌شوند. سرویس VoIP فرایندهای ارتباطی را آسان‌تر کند و با ارائه ویژگی‌ها و عملکردهای منحصربه‌فرد، محدودیت‌های به‌کارگیری PSTN را از سر راه برمی‌دارد.

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم انتقال صوت تحت شبکه عبارت‌اند از:

  • بیش از یک تماس تلفنی می‌تواند در یک خط تلفن با پهنای باند یکسان مخابره شود. این فرایند سیستم‌ تلفن VoIP را مقیاس‌پذیرتر می‌کند
  • ویژگی‌هایی مانند انتقال تماس، شناسه تماس‌گیرنده یا شماره‌گیری مجدد خودکار، اغلب به‌صورت استاندارد با فناوری Voice over IP گنجانده می‌شوند. علاوه بر این، پیکربندی و مدیریت آن‌ها ساده‌تر است
  • ارتباطات یکپارچه با فناوری صدا روی IP ایمن می‌شوند. چنین راه‌حل‌هایی طیف وسیعی از ویژگی‌های ارتباطی مانند: تماس‌های صوتی، ویدیویی، پیام‌رسانی فوری و حتی ارتباطات زنده وب‌سایت را ارائه می‌دهند
  • انتقال صوت تحت شبکه باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها نسبت به سیستم تلفن سنتی می‌شود. کاربران می‌توانند از تماس‌های رایگان و نرخ‌های پایین برای تماس‌های بین‌المللی و راه دور استفاده کنند
  • سازمان‌ها می‌توانند خدمات مشتری را با سرویس‌های انتقال‌ صوت تحت شبکه تقویت کنند
  • پیاده‌سازی این سیستم‌ها آسان و ارزان است. بدون نیاز به زیرساخت‌های گسترده، سیستم‌های ارتباطی VoIP می‌توانند به سرعت و بدون هزینه زیاد مستقر شوند. علاوه بر این، با برنامه‌های تلفن همراه و مشتریان وب، نیازی به تلفن‌های رومیزی یا دستگاه‌های گران‌قیمت نیست
  • با اتصال به اینترنت پهن باند، یک سرویس VoIP خوب می‌تواند کیفیت تماس عالی را با زمان بسیار کمی فراهم کند

تفاوت سرویس‌های انتقال صوت تحت‌ شبکه با تلفن‌های ثابت

در حالی که تلفن‌های ثابت از خطوط آنالوگ برای انتقال سیگنال‌های صوتی استفاده می‌کنند و به یک مکان فیزیکی متصل می‌شوند، پروتکل انتقال‌ صوت‌ تحت‌ شبکه، از طریق اینترنت تماس برقرار می‌کند و به منطقه خاصی محدود نمی‌شود در جدول زیر اطلاعات دقیق‌تری از تفاوت سیستم انتقال صوت تحت شبکه با تلفن‌های ثابت می‌پردازیم.

تفاوت پروتکل انتقال صوت تحت شبکه با PSTN
تلفن ثابت سیستم انتقال‌ صوت تحت‌ شبکه
خطوط تلفن مسی فناوری IP
گران‌تر ارزان‌تر
بدون نیاز به اینترنت عملکرد در بستر IP
وابسته به مکان فیزیکی انعطاف‌پذیری در استفاده
عدم رمزگذاری تماس‌ها امکان رمزگذاری تماس‌ها
عدم توانایی یکپارچه‌سازی یکپارچه‌سازی

پروتکل‌ها و استانداردهای سرویس‌های انتقال‌ صوت تحت‌ شبکه

سرویس‌های انتقال صوت تحت شبکه برای عملکرد بهتر از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کنند. بیشتر این پروتکل‌ها کدک‌های استاندارد اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) یا کدک‌های توسعه‌یافته خاص هستند که امکانات خاصی را باعث می‌شوند.

بر همین اساس این پروتکل‌ها عبارت‌اند از:

  • پروتکل 711: استانداردی برای انتقال بسته‌های فشرده نشده
  • پروتکل 729: استاندارد بسته‌های فشرده
  • پروتکل کنترل انتقال: برای تجزیه یک پیام به بسته‌های کوچک‌تر
  • پروتکل ITU T.38: ارسال فکس‌های از طریق شبکه VoIP
  • پروتکل RTP: انتقال سریع
  • پروتکل SIP: استانداردی دقیق برای سیگنال‌ دهی
  • پروتکل 248: استانداردی دقیق برای معماری متمرکز و تعریف ایجاد برنامه‌های چند رسانه‌ای
  • پروتکل 323: پروتکل سیگنالینگ برای کنترل و مدیریت تماس‌ها
  • پروتکل SIP: یک پروتکل سیگنالینگ است که برای کنترل و مدیریت تماس‌ها استفاده می‌شود

جوان پردازش

خرید بهترین سیستم‌های انتقال‌ صوت‌ تحت‌ شبکه‌ از جوان پردازش

سیستم‌های پیجینگ یا انتقال‌ صوت‌ تحت‌ شبکه تجهیزاتی مدرن هستند که با عملکرد مطلوب در فرایندهای سازمانی، در افزایش سرعت ارتباطات این مجموعه‌ها نقش دارند. بااین‌حال خرید و نصب این سرویس‌ها از مراکز معتبر برای بهره‌مندی از تمام امکانات آن‌ها بسیار ضروری است.

شرکت جوان پردازش از معتبرترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات پیجینگ در کشور است که طیف متنوعی از سرویس‌های انتقال‌ صوت‌ تحت‌ شبکه را با کیفیتی مطلوب به فروش می‌رساند. مجموعه با تجربه بالا در زمینه طراحی، مشاوره، مجری و تولیدکننده تجهیزات مرکز تلفن، سیستم صوتی و سیستم‌های اینترکام، نسل جدیدی از ارتباطات مدرن را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعت بیشتر و مشاهد محصولات جوان پردازش، به سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *