مقالات

انتقال صوت آنالوگ؛ قدیمی‌ترین سیستم انتقال صوت

انتقال صوت آنالوگ

فناوری صوتی آنالوگ؛ قدیمی‌ترین سیستم انتقال صوت

سیستم‌های انتقال صوت آنالوگ، رایج‌ترین بستر برای ایجاد ارتباط سازمانی هستند که امکان برقراری و دریافت تماس، مدیریت آن‌ها و انتقال تماس‌ها را به وجود می‌آورند. این سیستم‌ها برای برقرای ارتباط، از امواج صوتی استفاده کرده و با کمک سیگنال‌های آنالوگ انتقال صدا بین طرفین را ایجاد می‌کنند. بااین‌حال با توسعه زیرساخت‌های شبکه استفاده از تلفن‌های سنتی (PSTN) جای خود را به سیستم‌های انتقال صوت بر بستر اینترنت (VoIP) داده‌اند.

در ادامه درباره انتقال صوت آنالوگ و ویژگی های آن و تفاوت آن با سیستم انتقال صوت تحت شبکه همراه با جدول میپردازیم.

فواید انتقال صوت آنالوگ

مزایای استفاده از سیستم انتقال صوت‌ آنالوگ

به‌طورکلی مزایای فناوری انتقال صوت آنالوگ متناسب با زیرساخت‌های تکنولوژیک هر مجموعه متفاوت است. بااین‌حال این فناوری سه مزیت اصلی دارد که باتکیه‌بر همین مزایا، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از این سیستم انتقال صوت استفاده می‌کنند.

بر همین اساس مزایای انتقال صوت‌ آنالوگ عبارت‌اند از:

  • امنیت بالاتر: ایمن‌سازی ارتباطات از طریق یک سیستم آنالوگ در مقایسه با مدیریت یک سیستم پرویپوتکل اینترنت ساده است. علاوه بر این، انتقال صوت آنالوگ یک سیستم بسته است و از دستکاری الکترونیکی خارجی در امان است
  • سادگی: سیستم‌های صوتی آنالوگ بر اساس فناوری سیمی ساده ساخته شده‌اند. استفاده از فناوری پیجینگ آنالوگ به آموزش اضافی و حداقل ورودی های فنی برای اجرا نیازی ندارد

ویژگی‌های انتقال صوت آنالوگ

شبکه انتقال صوت آنالوگ در سال‌های اخیر توانست بیش از 800 میلیون مشترک را در سراسر جهان پوشش دهد. به همین دلیل این بستر به‌عنوان یکی از برترین وسایل ارتباطی مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر شبکه آنالوگ، مجموعه‌ای از شبکه مداری از نوع سوئیچینگ به‌شمار می‌آید که با ایجاد تماس‌های صوتی در نقاط مختلف، ارتباطات فردی و سازمانی را شکل می‌دهد.

بر همین اساس مهم‌ترین ویژگی‌های انتقال صوت آنالوگ عبارت‌اند از:

  • این سیستم‌‌ها مدام در حال تغییر هستند
  • تغییر سیگنال در این سیستم‌ها آهسته است
  • به‌صورت مستقیم و طبیعی ضبط می‌شود
  • این سیگنال‌ها نامحدود هستند
  • طول موج را به همان شکل موجود ثبت می‌کنند و انعطاف‌پذیر نیستند
  • نویز آن نسبت به سیگنال‌های تحت شبکه بیشتر است

تفاوت انتقال صوت‌ آنالوگ‌ با سیستم‌های انتقال‌ صوت‌ تحت شبکه

تفاوت هایی بین انتقال صوت تحت شبکه با آنالوگ وجود دارد. استفاده از سیستم‌های انتقال صوت آنالوگ به دلیل محدودیت‌هایی که دارند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر سازمان‌ها، مراکز آموزشی، صنایع و… برای ارتقای ارتباطات سازمانی از سیستم پیجینگ تحت شبکه استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها با اجرای دقیق بر بستر اینترنت و با به‌کارگیری پروتکل SIP، نسل جدیدی از روش‌های برقراری تماس بدون نویز و باکیفیت را ارائه می‌دهند.

اصلی‌ترین تفاوت انتقال‌ صوت‌ آنالوگ‌ و تحت شبکه به روش ذخیره‌سازی اطلاعات برمی‌گردد. در روش آنالوگ، در یک حلقه نوار مغناطیسی، بارهای مغناطیسی ایجاد شده که فرایند ذخیره‌سازی اطلاعات در آن‌ها انجام می‌شود. در مقابل در انتقال صوت تحت شبکه، داده‌ها به‌صورت مقادیر عددی بر روی هارد بایگانی می‌شوند. جدول زیر اطلاعات کامل‌تری از تفاوت انتقال صوت آنالوگ و تحت شبکه در اختیار شما قرار می‌دهد.

تفاوت انتقال صوت آنالوگ با تحت شبکه
آنالوگ تحت شبکه
سیگنال پیوسته سیگنال‌های جداشده از زمان
استفاده از دامنه مداوم مقادیر استفاده از 0 و 1 گسسته برای نمایش اطلاعات
ایجاد خطاهای مشاهده‌ای عدم ایجاد خطاهای مشاهده‌ای
عدم انعطاف‌پذیری سخت‌افزار انعطاف‌پذیری در اجرا
مناسب برای انتقال صدا و تصویر مناسب برای رایانه و الکترونیک تحت شبکه

چرا پجینگ شبکه جایگزین فناوری آنالوگ شد

چرا سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه جایگزین فناوری آنالوگ شدند؟

با وجود مزایا سیستم‌های انتقال‌ صوت‌ آنالوگ‌، با توسعه زیرساخت شرکت‌ها و نیاز مجموعه‌ها به ارتقای ارتباطات سازمانی، بسیاری از مراکز به جای فناوری‌های آنالوگ‌ از سیستم انتقال صوت تحت شبکه استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها با کاربرد بالا در مراکز مختلف، توانسته‌اند انقلابی را در ارتباطات سازمانی ایجاد کنند.

بر همین اساس برخی از مهم‌ترین مزایای سیستم تحت شبکه نسبت به فناوری آنالوگ عبارت‌اند از:

  • مدیریت و کنترل بهینه
  • افزایش کیفیت صدا
  • امکان اتصال به خط تلفن
  • استفاده به‌عنوان پیجر
  • افزایش کیفیت صدا و امنیت
  • تقسیم کردن سیگنال‌ها
  • امکان نظارت بر تمام اجزا

در واقع امکانات، کاربردها و مزایای VoIP نظر بسیاری از کاربران را به سمت خود جلب کرده است. علاوه‌ بر این قابلیت‌های موجود در این سیستم، باعث استفاده از آن در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها می‌‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل برتری انتقال صوت تحت‌ شبکه‌ نسبت به انتقال صوت آنالوگ می‌پردازیم.

1. کاهش هزینه‌های تماس

با فناوری‌های آنالوگ برای برقرار ارتباط با بخش‌های مختلف سازمان، حتما باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت می‌شد. سیستم‌های تلفنی مبتنی بر ویپ، امکان برقراری ارتباط و تماس بین شعب مختلف و حتی شعب بین‌المللی را به‌صورت رایگان به وجود آورده و به این طریق هزینه‌های سازمان‌ها را کاهش می‌دهند.

2. مقایس‌پذیری بالاتر ویپ نسبت به سیستم انتقال‌ صوت آنالوگ

دلیل اصلی دیگر جایگزینی سیستم‌های ویپ با سیستم انتقال صوت آنالوگ، مقیاس‌پذیر بودن آن‌ها است. به عبارت بهتر با افزایش پرسنل سازمانی نیازی به ارتقای زیرساخت‌ها نیست و سازمان‌ها می‌توانند با صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها از باکیفت‌ترین ارتباطات سازمانی بهره‌مند شوند.

3. عدم نیاز به کابل‌کشی در سیستم‌های انتقال صوت تحت شبکه

در سیستم‌های آنالوگ برای ارتباطات سازمانی، نیاز به کابل‌کشی‌های مسی است؛ بنابراین با افزایش متراژ باید کابل بیشتری را استفاده کرد. درصورتی‌که در سیستم‌های صوت تحت شبکه، فقط یک کابل برای کانال‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتکیه‌بر این مزیت ضمن کاهش هزینه‌های جاری بسیاری از مشکلات ناشی از کابل‌کشی‌های بی‌فایده برطرف می‌شود.

4. زون‌بندی؛ قابلیت منحصربه‌فرد سیستم‌های تحت شبکه نسبت به آنالوگ

یکی از دلایل انتخاب سیستم پیچینگ تحت شبکه به‌جای فناوری انتقال صوت آنالوگ، قابلیت زون‌بندی در سیستم‌های پیجینگ است. با استفاده از این ویژگی بخش‌های مختلف یک مرکز به‌راحتی از هم جدا می‌شوند و می‌توان برای هر بخش یک سیستم صوتی مستقل را تعریف کرد.

5. کنترل از راه دور

کنترل از راه دور دیگر مزیتی است که در فناوری انتقال صوت آنالوگ بر خلاف سیستم‌های تحت شبکه دیده نمی‌شود. در این سیستم‌ها کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای شبکه، سیستم صوتی خود را کنترل و مدیریت کنند. با کمک این ویژگی امکان اتصال چندین دستگاه‌ به‌صورت همزمان وجود دارد و می‌توان صدای یک بخش را زیاد یا کم کرد.

جوان پردازش

با خدمات جوان پردازش با سیستم‌های آنالوگ خداحافظی کنید

جوان پردازش از برترین مجموعه‌های فعال در زمینه سیستم‌های تحت شبکه است که طیف متنوعی از خدمات را به شما ارائه می‌دهد. مجموعه ما با تجربه کافی در زمینه فروش محصولات تحت شبکه، پیجینگ، اینترکام تحت شبکه و تلفن‌های صنعتی نیاز سازمان‌ها به زیرساخت‌های نوین ارتباطی را پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت خدمات شرکت جوان پردازش، از بخش‌های مختلف سایت ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *