مقالات

اجزای سیستم پیجینگ تحت شبکه یا پیجینگ IP چیست؟

اجزای سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست

سیستم پیجینگ تحت شبکه یا پیجینگ IP چیست و اجزای آن چیست؟

سیستم پیجینگ تحت شبکه، یک سیستم صوتی است که در آن از سیم‌کشی شبکه استفاده شده است. این سیستم در مکان‌های مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، میادین شهر، کارخانه‌ها و … جهت هشدار، فراخوانی، پخش موزیک، اذان و اخبار کاربرد دارد.

در این سیستم با کمک اینترنت پیام‌های صوتی از طریق بلندگوها پخش می‌شود. این سیستم به صورت یک‌طرفه بوده و در صورت لزوم می‌توان آن را شخصی‌سازی کرد. به صورت کلی دو سیستم پیجینگ وجود دارد که شامل سیستم پیجینگ آنالوگ و سیستم پیجینگ تحت شبکه می‌شود.

 این دو نوع سیستم شباهت زیادی به یکدیگر دارند. در واقع از این سیستم‌ها برای یک هدف یعنی انتقال و پخش صوت استفاده می‌شود؛ اما از نظر ساختار، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در سیستم انتقال صوت آنالوگ از سیم‌کشی و اجزای آنالوگ و در سیستم تحت شبکه، از سیم‌کشی تحت شبکه استفاده شده است.

عملکرد سیستم تحت شبکه پیجینگ جوان پردازش

عملکرد سیستم تحت شبکه پیجینگ چطور است؟

سیستم تحت شبکه پیجینگ متشکل از اجزایی است که فایل‌های صوتی را ارسال و پخش می‌کنند. در این سیستم بلندگو و میکروفون‌ها به یک آمپلی فایر مرکزی متصل می‌شوند. میکروفون پیام‌ها را ضبط کرده و از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال تبدیل می‌کند.

هر یک از گیرنده‌ها آدرس خاص دارد و پیام‌ها به هر یک از آنها فرستاده می‌شود. طرز کار این سیستم به دو صورت یونی کست و مالتی کست است که در زیر هر یک از این موارد توضیح داده می‌شود.

پیجینگ یونی کست

سیستم پیجینگ تحت شبکه با روش یونی کست حالت عمومی دارد. در این سیستم پیام‌ها به یک گروه از پیجرها ارسال می‌شود و قابلیت انتقال خصوصی وجود ندارد. این نوع سیستم‌ها معمولاً برای مکان‌های عمومی مانند محیط کارخانه، میادین شهر، مدارس و آتش‌نشانی استفاده می‌شود.

پیجینگ مالتی کست

سیستم مالتی کست برای انتقال صداها به بخش‌های مشخص شده، کاربرد دارد. مثلاً اگر در کارخانه هدف پیجینگ در قسمت اداری باشد، می‌توان با انتخاب این بخش، پیام‌ها را ارسال کرد. در این صورت پیام‌ها به دیگر بخش‌ها انتقال نمی‌یابد.

اجزای سیستم تحت شبکه پیجینگ چیست؟

برای انتقال صدا در سیستم پیجینگ تحت شبکه به اجزای مختلفی نیاز است. این اجزا کمک می‌کنند تا صداها از یک مکان به مکان‌های مشخص شده ارسال شوند. اجزای سیستم تحت شبکه شامل موارد زیر است.

  • سیستم پیجینگ صوتی
  • آمپلی فایرهای یا تقویت کننده صوتی شبکه
  • انواع اینترکام‌ها
  • انواع سامانه پیجینگ
  • انواع مرکز تلفن
  • تلفن صنعتی تحت شبکه

سیستم پیجینگ صوتی

سیستم پیجینگ صوتی به‌عنوان هشداردهنده‌هایی هستند که دریافت پیام‌ها را مشخص می‌کنند. بلندگوها در سیستم پیجینگ صوتی استفاده می‌شوند. بلندگوهای سیستم پیجینگ تحت شبکه کیفیت بالایی داشته و می‌تواند در مکان‌های شلوغ مورد استفاده قرار گیرد. با خرید بلندگوی تحت شبکه می‌توان صداهای تقویت شده و باکیفیت بدون نویز را در محیط پخش کرد.

انواع بلندگوهای تحت شبکه

بلندگوها انرژی الکتریکی را به انرژی صوتی تبدیل می‌کنند. از بلندگوها برای پخش صدا استفاده می‌شود. انواع بلندگوها برای انتقال صدا در سیستم پیجینگ تحت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک از آنها برای مکان‌های خاصی مناسب است. در زیر هر یک از این بلندگوها و کارایی آنها بیان شده است.

  • بلندگوی شیپوری: بلندگوهای شیپوری معمولاً در فضاهای باز مانند حیاط مدارس، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بلندگوها قدرت بالایی در پرتاب صداها دارند. بدنه این بلندگوها معمولاً از جنس فلز یا پلاستیک است و در برابر گرما، سرما و باد مقاومت خوبی دارد.
  • بلندگوی سقفی: بلندگوهای سقفی در محیط‌های داخلی و بسته استفاده می‌شود. توان خروجی این بلندگوها متفاوت بوده و بسته به آن در محیط با ارتفاع متناسب نصب می‌شود. در سالن‌ها با ارتفاع 3 متر بلندگوها با توان 5 تا 10 وات و با ارتفاع بیش از 3 متر بلندگوها با توان 15 تا 20 وات مناسب است. فاصله این بلندگوها در محیط‌های مستطیلی بین 8 تا 10 متر است.
  • بلندگوهای ستونی: بلندگوهای ستونی برای مکان‌های پر رفت و آمد و شلوغ کارایی دارند. این بلندگوها به دو صورت Indoor و Outdoor تولید می‌شوند. برای اینکه کیفیت صدای پخش شده در محیط شلوغ بهتر باشد، بهتر است تا از تعداد زیاد بلندگوهای ستونی با توان کم استفاده شود. فاصله این بلندگوها از یکدیگر متناسب با اندازه محیط بوده و معمولاً حداکثر بین 5 تا 10 متر است.

آمپلی فایر تحت شبکه 800 وات جوان پردازش

انواع آمپلی فایرها یا تقویت‌کننده‌های صوتی تحت شبکه

آمپلی فایرها به منظور تقویت صدا در سیستم پیجینگ تحت شبکه استفاده می‌شوند. درصورتی‌که بلندگوها توان زیادی نداشته یا صداها همراه با نویز است، خرید آمپلی فایر تحت شبکه به قدرت و کیفیت بهتر صداها کمک می‌کند. در محیط‌هایی که سیم‌کشی شبکه ندارند و همچنین تعداد زیادی بلندگوی آنالوگ استفاده می‌شود، آمپلی فایرها کاربرد دارند.

  • آمپلی فایرها قابلیت برنامه‌ریزی برای پخش خودکار اذان، موسیقی و اخبار را دارند. همچنین می‌توان از این طریق میزان صدا را تنظیم کرد. دو نوع آمپلی فایر وجود دارد که شامل موارد زیر است.
  • آمپلی فایر مبتنی بر شبکه ولتی: در این نوع آمپلی فایر برای اتصال بلندگوهای ولتی به آمپلی فایر از ترانس صوتی استفاده می‌شود.
  • آمپلی فایر مبتنی بر شبکه اهمی: در این نوع آمپلی فایر، بلندگوهای اهمی به صورت مستقیم به آمپلی فایر وصل می‌شوند.

انواع اینترکام‌ها

اینترکام‌ها به منظور تسهیل ارتباطات داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینترکام‌ها مشابه به تلفن‌های رومیزی بوده به این تفاوت که هندست در آنها وجود ندارد. همچنین آنها از امکانات کنترلی بیشتری برخوردار هستند.

با خرید اینترکام تحت شبکه می‌توان علاوه بر تسهیل ارتباطات، در مواقع ضروری عملکرد فوری داشت. انواع اینترکام‌ها موجود هستند که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • اینترکام با صفحه‌کلید شماره‌گیری: این نوع اینترکام‌ها برای برقراری تماس با چندین نقطه مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اینترکام با دکمه تماس فوری: این اینترکام‌ها علاوه بر داشتن میکروفون و بلندگو دارای یک دکمه برای تماس فوری هستند. با اینترکام‌ها می‌توان تنها با یک مکان ارتباط برقرار کرد.
  • اینترکام آسانسور: یکی از اینترکام‌های ضروری و پرکاربرد، اینترکام‌های آسانسور هستند. با استفاده از این اینترکام می‌توان در مواقع اضطراری با بیرون ارتباط داشت.
  • اینترکام رومیزی: این نوع اینترکام‌ها برای پیج کردن مناسب هستند و به همین دلیل به آنها اینترکام رومیزی گفته می‌شود. این اینترکام‌ها معمولاً دارای دکمه اضطراری و دیگر دکمه‌ها هستند.
  • اینترکام تصویری: اینترکام‌های تصویری دارای دوربین و دکمه تماس هستند. از این اینترکام‌ها در مسیرهای ورودی برای مشاهده چهره افراد و رفت و آمدها استفاده می‌شود.

نرم افزار پیچینگ تلفن جوان پردازش مدل هامون

انواع سامانه پیجینگ

سامانه پیجینگ یا سیستم مخابره صوتی به منظور تماس و ارتباط با بخش‌های مختلف و تعداد زیادی از افراد است. سامانه پیجینگ امروزه گسترش و پیشرفت چشمگیری داشته و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید سامانه پیجینگ به ارتباط و افزایش امنیت به‌وسیله ادغام با دوربین‌ها کمک می‌کند.

در فرودگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، سالن‌ها و زمین ورزشی، سینماها، متروها و … می‌توانند از سامانه پیجینگ استفاده می‌شود.

نرم‌افزار سامانه پیجینگ

با وجود از نرم‌افزار سامانه پیجینگ، امکان مدیریت سیستم وجود دارد. نرم‌افزار سامانه پیجینگ یک شبکه متشکل از امکاناتی چون بلندگو، میکروفون و یک هاب مرکزی برای دسترسی به IP آدرس‌ها، قابل استفاده است.

یکی از ویژگی‌های مهم نرم‌افزار سامانه پیجینگ پخش پیام‌ها در زمان‌های برنامه‌ریزی‌شده است. این ویژگی به‌خصوص در ایستگاه‌های قطار، مترو، ترمینال و فرودگاه‌ها کاربرد دارد. از دیگر امکانات نرم‌افزارهای پیجینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان پخش فایل‌ها برای موقعیت‌های مشخص شده
  • تنظیم صداها و پخش فایل صوتی در زمان‌های خلوت و شلوغی
  • مدیریت پخش پیام‌ها با زون‌بندی نامحدود
  • توانایی بالا در پخش به هنگام شلوغی
  • استفاده از دوربین‌های نظارتی

پنل مرکز پیجینگ

 پنل مرکز پیجینگ جهت رجیستر کردن کاربران است. امکان رجیستر کردن در برخی از پنل‌ها با 50 کاربر انجام می‌شود. این پنل قابلیت برنامه‌ریزی داشته و می‌توان از طریق آن پخش اذان، موسیقی، اخبار و اطلاعیه‌ها را در زمان‌های مشخص، فعال کرد.

نرم افزار مراکز تلفن جوان پردازش مدل هامون

انواع مرکز تلفن

مرکز تلفن یکی دیگر از اجزای سیستم پیجینگ تحت شبکه است. در مراکز تلفن شبکه شاهد افزایش کیفیت تماس‌ها هستیم. در واقع با پیشرفت‌هایی که در زمینه تکنولوژی حاصل شده مراکز تلفن از حالت قدیمی خود فاصله گرفته و به شکل امروزی‌تر مانند اتصال به شبکه‌ها درآمده است.

با خرید مرکز تلفن امکان انتقال تصاویر و مزایایی چون انعطاف‌پذیری، هزینه کم، ارتباطات نامحدود، پشتیبانی، کیفیت بالا، سرعت بیشتر در تماس‌ها و … وجود دارد.

نرم ‌افزار مرکز تلفن پیجینگ

نرم‌افزار مرکز تلفن پیجینگ باعث مدیریت و انتقال پیام‌ها با مشتریان می‌شود. استفاده از این نرم‌افزار در بخش‌های مختلف سازمان‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. در واقع با ترکیب مراکز تلفنی به بخش شبکه‌ای بستر مناسبی برای ارتباطات به وجود آمده است.

مراکز تلفن بسته به مشترکانی که از آن استفاده می‌کنند می‌تواند به صورت پرظرفیت یا کم‌ظرفیت باشد. در مراکز تلفنی پرظرفیت کاربران بیشتری می‌توانند به صورت هم‌زمان با یکدیگر در تماس باشند. این نرم‌افزار امکانات متعددی ارائه می‌کند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • امکان ضبط تماس‌ها
  • تعیین خطوط داخلی به میزان نامحدود
  • امکان برگزاری کنفرانس چندنفره
  • امکان بررسی اطلاعات و آمار
  • برخورداری از صندوق صوتی
  • امکان پخش موسیقی

پنل مرکز تلفن پیجینگ

از تلفن‌ها می‌توان به‌عنوان سخت‌افزارهای سیستم پیجینگ تحت شبکه استفاده کرد. در واقع تلفن‌هایی که دارای قابلیت پیجینگ هستند، برای پنل مرکز تلفن پیجینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش سیستم پیجینگ و مرکز تلفن vip توسط پروتکل SIP روی بستر شبکه به یکدیگر متصل می‌شوند.

افراد در سازمان می‌توانند بدون میکروفون و به‌وسیله تلفن‌های رومیزی خود با دیگران ارتباط برقرار کرده و پیام‌های خود را به صورت عمومی یا در مکان‌های خاصی ارسال نمایند. پیجینگ در پنل مرکز تلفن می‌تواند به دو صورت عمل کند.

یکی از این موارد، استفاده از پیجینگ تلفن بدون نیاز به تأیید مقصد است. در این نوع سیستم پیجینگ تحت شبکه در مقصد بدون نیاز به تأیید، میکروفون باز شده و پیغام پخش می‌شود. اما در حالت دوم، برای پخش شدن پیام در مقصد باید ابتدا تأیید شده و سپس پیام پخش شود.

تلفن صنعتی جوان پردازش مدل آذر

تلفن صنعتی تحت شبکه

تلفن‌های صنعتی تحت شبکه همانند تلفن‌های قدیمی آنالوگ است با این تفاوت که تماس‌های آن در بستر شبکه IP منتقل می‌شود. این ویژگی تلفن صنعتی تحت شبکه باعث شده تا تماس‌ها با کیفیت بهتری برقرار شده و گزینه مناسبی برای مکان‌ها پرسروصدا مانند تونل‌ها، کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و مراکز نظامی باشد. این نوع تلفن‌ها به صورت خودکار و با استفاده از اینترنت آپدیت و عیب‌یابی می‌شوند. هزینه نگهداری و تعمیر تلفن‌های صنعتی در بستر شبکه، کمتر است.

سؤالات متداول

سیستم پیجینگ تحت شبکه چگونه عمل می‌کند؟

این سیستم دارای اجزایی است که پیام‌های صوتی را دریافت و پس از تبدیل به حالت دیجیتال به گیرنده‌ها ارسال و سپس پخش می‌شود.

سیستم پیجینگ شامل چه اجزایی می‌شود؟

این سیستم شامل انواع اینترکام‌ها، بلندگوها، مرکز تلفن و سامانه پیجینگ می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *